of


Nog geen account?

Dagelijkse nieuwsbrief

We brengen je dagelijks het beste autonieuws

Wekelijkse nieuwsbrief

We brengen je wekelijks het beste autonieuws


Heeft u al een account?

1/3

Vergeten concept: Peugeot Nautilus, Frans jacht om BMW te treiteren

Franse premiummodellen zijn een interessant gespreksonderwerp, met even veel pogingen als mislukkingen. In 1997 probeerde Peugeot het voor de zoveelste keer met de Nautilus.

Geschreven door Jean-Francois Christiaens

22 September 2020

Advertentie

20200922140753peu2.jpg

In maart 1997 tijdens het salon van Genève trok Peugeot het doek van een concept voor een grote premiumberline. Nautilus, het is een naam die goed klinkt en die blijft hangen. Zijn formaat was trouwens ook dat van een boot: bijna 5 meter lang. Het ontwerp kwam van het Italiaanse huis Pininfarina, en meer bepaald van Ken Okuyama, die onder meer beroemd is geworden omdat hij de Ferrari Enzo heeft ontworpen.

20200922140753peu3.jpg

Avant-garde

Om de Duitsers met hun spitstechnologie te kunnen bekampen besliste Peugeot 20 jaar voor de introductie van de Audi e-tron om de buitenspiegels te vervangen door camera’s. En let ook op de verzonken deurklinken, 15 jaar voor de Tesla Model S.

20200922140752peu1.jpg

Helaas…

Peugeot leek met andere woorden al de juiste kaarten in de hand te hebben om te kunnen verleiden. Helaas school onderhuids het voorwielaangedreven platform van de 605 met een V6 van slechts drie liter. Die motor was ongetwijfeld te bescheiden voor deze veel grotere en zwaardere auto dan de 605. Bovendien leek de stijl ook niet echt aan te slaan, want na het salon van Genève werd het prototype in een hoek van een loods opgeborgen. De Nautilus is met andere woorden… kopje onder gegaan.
Jean-Francois
							Christiaens

Jean-Francois Christiaens

Advertentie