Jean-Francois Christiaens

9 DEC 2020

Vergeten model: Tatra 603, berline met de V8 achterin

Vandaag kiezen de meeste berlines voor dezelfde architectuur (dwars voorin ingeplante motor en voorwielaandrijving), maar in de jaren ’50 was dat nog lang niet het geval. Elke constructeur had zijn eigen ‘wonderrecept’ voor een zo goed mogelijk compromis tussen ruimte en dynamiek. Een van de meest originele was ongetwijfeld de Tatra 603.

20201209094106tatra(2).jpg

Voor de Tweede Wereldoorlog had Tatra naam gemaakt met zeer krachtige modellen en revolutionaire techniek. Toen de wereldvrede was teruggekeerd, hoopte de Tsjecho-Slovaakse autobouwer weer bij die traditie aan te knopen door in zijn verleden inspiratie te halen. Op die manier onthulde het merk in 1955 het eerste prototype op de beurs van Brno, gevolgd door een marktintroductie twee jaar later.

Adembenemende technische fiche

20201209094106tatra(4).jpg

De technische fiche van de 603 was overweldigend, zeker in 1955. Oordeel zelf maar:

  • V8-motor in achteroverhang, 2,5 liter en zo’n 100 pk
  • Luchtgekoeld
  • Volledig gesynchroniseerde versnellingsbak (4 versnellingen)
  • 4 onafhankelijk opgehangen wielen
  • Zelfdragende structuur

Niet voor elke bestuurder geschikt

20201209094105tatra(3).jpg

Met dergelijke ingrediënten kan het recept op de weg enkel verrassen: de V8 verspreidde een rauwe klank en stond in voor verrassende acceleraties, het interieur was buitengewoon ruim en het rijgedrag… vereiste een flinke portie moed en geduld om onder de knie te krijgen.

Vandaag?

20201209094104tatra(1).jpg

Tot 1975 zijn van de 603 iets meer dan 20.000 exemplaren gebouwd, die je uiteraard in Oost-Europa moet gaan zoeken. Ook voor onderdelen moet je bereid zijn om oostwaarts te kijken. Het is lastig om een waarde te kleven op de auto omdat hij zo zelden op de markt komt, maar reken op 20.000 tot 40.000 euro, waarbij de eerste versies met drie koplampen het meest gegeerd zijn.
Advertentie
Advertentie
Advertentie