Vanaf de jaren ‘50 beginnen autobouwers het belang van de Zuid-Amerikaanse markt in te zien. Doorheen de decennia ontwikkelen meer en meer onder hen trouwens modellen specifiek voor die markt! De Volkswagen Gol is één van die modellen. Hij werd in 1980 onthuld en was bestemd voor de Braziliaanse markt.
Van luchtgekoelde boxer naar watergekoelde vier-in-lijn
Op technisch vlak is de auto een patchwork van VW-elementen: een specifiek chassis en voorwielaandrijving, maar een viercilinder boxer die rechtstreeks van de Kever kwam… waar hij achteraan ingebouwd was! Met een cilinderinhoud van 1.3 liter was hij duurzaam, maar leverde hij geen al te grote prestaties! Volkswagen zette dat kort daarna recht met een 1.6 liter grote uitvoering van de boxer. Die bood meer koppel, maar was nog altijd niet echt snel. De Duitse autobouwer besloot daarom om het zware geschut boven te halen en de Gol erfde de motoren van de Passat, de 1.6 liter en 1.8 liter grote watergekoelde viercilinder-in-lijn motoren.
Ook als GTI!
De eerste generatie Gol werd 14 jaar lang gebouwd! In die periode werd hij in vele varianten aangeboden, van de 4-deurs sedan tot de 3-deurs break, maar ook een coupé en zelfs een bestelwagen. Er werden zelfs sportieve versies gemaakt, zoals de GT, GTS en vooral de GTI 2000, waarvan de 2-liter motor 120 pk leverde, wat een heel verschil was met de futloze boxer uit de begintijd!
Vandaag
Een Gol van de eerste generatie vinden is makkelijk... als je in Brazilië woont of er goede connecties hebt! Anders wensen we je veel succes... Het naar hier halen van de auto kan je meer kosten dan de auto zelf: degelijke exemplaren vind je al voor minder dan 5.000 euro! Liefhebbers van 4-wielige rariteiten, dit is één voor jullie!
Op zoek naar een oldtimer?
Ben jij op zoek naar een oldtimer? Ontdek onze nieuwste zoekertjes voor oldtimers nu hier: