Volkswagen was een van de eerste constructeurs die een populair icoon uit zijn verleden hergebruikte om er een hippe auto van te maken. Na de ‘revival’ van de Kever zag de autosector de herboren Mini en Fiat 500 opduiken, om er maar twee te noemen.
Maar terug naar de New Beetle: die debuteerde in 1994 op het salon van Detroit als conceptcar en kende daar een fenomenaal succes. Dat was zo groot dat Volkswagen besliste om voor productie te gaan, die begon in 1998. En als je dan toch een speelse auto in je gamma hebt, kan je daar net zo goed een sportieve variant van maken. De Duitse ingenieurs toonden een eerste concept in 1999, en ook nu was weer sprake van zo’n succes dat VW besliste om tot productie over te gaan. Maar dan wel in een beperkte reeks.
Meer GT dan sportwagen
De New Beetle RSi kwam op de markt als een klein bommetje, gewapend met een dikke V6. In tegenstelling tot de Clio V6 die op nagenoeg hetzelfde moment op de markt kwam, was de transformatie hier niet radicaal, want de motor lag gewoon voorin en dreef (af en toe, als gevolg van de Haldex-koppeling) de vier wielen aan. Zijn zescilinder was 3,2 liter groot en brulde door een Remus-uitlaat, maar qua vermogen bleef hij wat achter: slechts 225 pk.
Vandaag?
Op zoek naar een New Beetle RSi? Veel succes… Je zal met de volgende zaken rekening moeten houden:
- Tussen 2001 en 2003 zijn er slechts 250 van gemaakt. Je zal dus veel geduld moeten koesteren om er een in België te vinden. De Duitse markt is daarentegen vrij actief.
- Veel exemplaren zijn bij een motortuner geweest, wat de betrouwbaarheid in het gedrang brengt.
- De auto is een verzamelaarsobject die zijn waarde goed behoudt: reken op 40.000 tot 50.000 euro.
- Ga niet af op zijn look, want dan zou je teleurgesteld kunnen zijn: de auto heeft een heel braaf rijgedrag bij intensief gebruik. Dat komt door zijn hoge gewicht en de Haldex-transmissie die de vooras bevoordeelt. Gelukkig zingt de V6 prachtig.