Jean-Francois Christiaens

23 JUL 2020

Vergeten modellen: 3 elektrische Peugeots van lang geleden

Dacht je dat de Peugeot iOn, een kloon van de Mitsubishi i-MiEV, de enige ‘voorvader’ was van de e-208 en e-2008? Neen, de elektrische avonturen van Peugeot begonnen al in 1902.

Net zoals heel wat andere constructeurs is Peugeot al bezig met elektrische aandrijving sinds de begindagen van de automobiel. In 1902 bouwde de Franse constructeur bijvoorbeeld een paar elektrische bestelwagens, maar dat project strandde al heel vroeg.

1. VLV

20200723100526peugeotvlv1941av.jpg

In 1941 bracht Peugeot zijn eerste echte elektrische model op de markt. Zijn naam VLV stond voor “Véhicule Léger de Ville” (“licht voertuig voor in de stad”). Hij werd bedacht als een model dat een “vervangingsenergie” gebruikte tijdens de periodes van benzinerantsoenering in de Tweede Wereldoorlog. De VLV werd in Parijs gebouwd van juni 1941 tot februari 1943. Er zijn er 377 van gemaakt. Ze waren uitgerust met vier 12-voltbatterijen die hem 70 tot 80 kilometer ver brachten bij een snelheid van maximaal 35 km/u.

2. Peugeot 106 Electric

20200723100525peugeot106electric1993av0.jpg

Na de ervaringen met de VLV werd het elektrische verhaal bij Peugeot in de ijskast gestopt. In de jaren ’70 en ’80 sloeg de constructeur de handen in elkaar met Alstom en EDF (de Franse energiemaatschappij) om een paar prototypes te ontwikkelen van een elektrische 104 en later van een J5 en J9 op stroom. In 1983 debuteerde een nieuw experimenteel programma (samen met SAFT) rond de 205. Dat project was een testlaboratorium voor de lancering van de 106 Electric. Tussen 1993 en 1995 werden 25 exemplaren van de 106 Electric getest door particuliere en professionele klanten en door lokale besturen, waarna hij in juli 1995 officieel op de markt kwam. Tot 2003 zijn daar in totaal 3.542 exemplaren van gebouwd. Zijn nikkelcadmiumbatterij gaf hem een rijbereik van zo’n 80 kilometer en een topsnelheid van 91 km/u.

3. Peugeot Ion Concept

20200723100526peugeotionconcept1994av0.jpg

In 2010 nam de Peugeot iOn de fakkel over van de 106 Electric. Hij was gewoon een kloon van de Mitsubishi i-MiEV. Maar voor Peugeot zijn logo op die Japanner kleefde, had het zelf al nagedacht over een elektrische stadswagen met de concept Ion, die in 1994 werd getoond op het salon van Parijs. De 3,32 meter lange stadswagen gaf toegang tot vier zitplaatsen via twee grote deuren. Hij pakte al uit met een functie voor “instappen met armen vol spullen”, een handenvrijtelefoon, een lcd-scherm en zelfs houders voor gameconsoles van kinderen. De Peugeot Ion Concept werd aangedreven door een elektromotor van 20 kW (27 pk), die nog steeds werd gevoed door een nikkelcadmiumbatterij.

20200723100526peugeotionconcept1994ar.jpg

Op zoek naar een elektrische wagen?

Ben jij op zoek naar een elektrische wagen? Kies uit meer dan 30.000 wagens op VROOM.be. Nieuw én tweedehands! Ontdek onze nieuwste zoekertjes voor elektrische wagens nu hier:

Advertentie
Advertentie
Advertentie