Bruno Wouters

25 MEI 2008

VESPA GTS 300 SUPER: wesp of horzel?

 De Vespa geboren als Granturismo houdt niet op met groeien sinds zijn lancering. Eerst voorgesteld in 125 en 200cc, daarna in 250, wordt hij nu voorzien van een 300cc.

De Vespa GTS 300 Super is geïnspireerd op de sportieve elegantie van legendarische modellen als de Vespa GS uit 1955, de 180 SS uit 1964, de 90 SS uit 1965, de 200 Rally uit 1972, de Vespa ET3 uit 1976 en de T5 “Pole Position” uit 1985. Legendarische namen uit de geschiedenis van 's werelds beroemdste en, met een productie van meer dan 17 miljoen sinds 1946, meest bereden scooter. Van het begin af aan zijn er altijd sportieve versies van de Vespa geweest, die vaak werden gebruikt bij racewedstrijden en off-road racing-evenementen. Hiervoor werd een reeks zeer verleidelijke racingprototypes gecreëerd. Denk bijvoorbeeld aan de “6-day Vespa”, die 9 gouden medailles won op de International Six Days van 1951. Dit race-evenement leidde tot de creatie van het model dat door velen nog altijd als de mooiste scooter in de Vespafamilie wordt beschouwd: de 1955 Vespa GS, die later werd bereden door een jonge Sting en onsterfelijk werd gemaakt in de film Quadrophenia, de rockopera van The Who.

Traditie

De Vespa GTS 300 Super plaatst zich in deze schitterende sporttraditie uit de hoogtijdagen van Vespa. Niet toevallig komt dit model er in een nieuwe gouden eeuw voor het merk Vespa: in de afgelopen paar jaar is de productie meer dan verdubbeld van zo'n 50.000 Vespa's in 2004 tot 100.000 in 2006 en meer dan 117.000 in 2007. Na 62 jaar en 145 verschillende modellen is Vespa nog lang niet uitgereden.

Stijl

De stijl evolueert en het frame is op een aantal punten ingrijpend gewijzigd. Het rechterpaneel is voorzien van een opvallend rooster met horizontale spleten, een duidelijke verwijzing naar de meest stijlvolle Vespa's van vroeger. Ook de velgen in een legering van twee kleuren doen denken aan de uitneembare velgen vanuit het verleden en benadrukken het sportieve karakter van het 145ste model in de geschiedenis van Vespa. De ophangingsafdekkap op de voorveer is knalrood geverfd, een detail dat wijst op de snelheid van de nieuwe GTS 300 Super. Het nieuwe voorschild is ook sportief uitgevoerd: het parkeerlicht is vervangen door een stijlvolle luchtinlaat met elementen in chroom. En de koplamp – in een ronde uitvoering, zoals dat bij Vespa hoort – is voorzien van een zwarte rand die de Vespa een serieuze look geeft. Het instrumentenbord is volledig analoog, zoals de traditie het wil, en is voorzien van een nieuw grafisch ontwerp, met witte cijfers tegen een zwarte achtergrond. De Vespa GTS 300 Super bestaat in twee versies: "Touring", met standaarduitrusting voor maximaal comfort en gebruiksgemak, en de optionele "Sport"-versie met extra dynamiek dankzij het enkele zadel. De Vespa GTS 300 Super is leverbaar in twee sterke, sportieve kleuruitvoeringen: Shiny Black en Montebianco White.

Technologie

De cilinderinhoud van de vloeistofgekoelde 4-kleps 1-cilinder Quasar-motor met elektronische injectie is nu 278 cc dankzij de grotere boring (75 mm) en het slagvolume (63 mm). De nieuwe GTS 300 Super onderscheidt zich van de GTS 250 doordat de nieuwe motor een hogere koppelkracht heeft (22,3 Nm in plaats van 20,1), gecombineerd met minder omwentelingen per minuut (5.000 tpm in plaats van 6.500 bij de 250). Vespa is de enige scooter ter wereld met een stalen frame – een exclusief designelement dat Vespa van de andere tweewielers onderscheidt sinds de lancering van het eerste model in 1946. Of simpel gezegd: de Vespa heeft geen gelast, hol frame met een plasticlaag, maar een echt stalen "lijf" waar de motor en alle mechanische onderdelen op rusten, een beetje zoals voor de wagen. Deze ontwerpfilosofie maakt Vespa onbuigzaam sterk (tot 250% steviger dan een scooter met een buizenframe) en geeft hem zo de uitstekende wegligging en robuustheid die Vespa beroemd hebben gemaakt.

Accessories

De nieuwe GTS 300 Super beschikt over een breed scala aan accessoires om je Vespa te personaliseren en er een uniek exemplaar van te maken. Men vindt er onder andere een topkoffer, chromen valbeugels & voordrager of een elektronisch alarm.

Advertentie
Advertentie
Advertentie