Op zijn Linkedin-profiel kondigt Volkswagen-CEO Ralf Brandstätter aan dat het merk bezig is met de volgende stap in de elektromobiliteit na het huidige MEB-platform. Onder de naam Project Trinity werken de Duitsers aan een uiterst efficiënt luxemodel met een “iconisch design”.
Drievuldigheid
Trinity is Engels voor drievuldigheid en verwijst naar de drie hoofpijlers van het project: een nieuwe architectuur, een radicaal vernieuwende aanpak van de productie en autonoom rijden op basis van een neuraal netwerk.
Nieuwe architectuur
Het nieuwe elektrische platform moet vooral heel vlak worden, waardoor deze auto bijzonder laag kan zijn. Veel EV’s met de batterij in de vloer moeten de cabine kunstmatig verhogen omdat de passagiersruimte bovenop de batterij staat. Wij zouden als extreem voorbeeld de Polestar 2 nemen, die qua vormtaal ergens halverwege tussen een berline en een cross-over zit. Het lagere design verbetert ook de stroomlijn en dus het verbruik en het rijbereik. Ook het laden zou veel sneller gaan en het model zou uiterst gedigitaliseerd zijn.
Nieuwe productie
Over dit onderwerp blijft Brandstätter vaag. Hij spreekt over de hoofdfabriek in Wolfsburg als een “vlaggenschip voor innovatieve, volledig genetwerkte productieprocessen”. Auto’s zullen op uiterst efficiënte wijze worden gebouwd op diverse locaties.
Autonoom rijden
Brandstätter beweert dat het nieuwe model autonoom rijden zal democratiseren. De auto zal autonoom zijn op niveau 2 en klaar zijn voor niveau 4. Bovendien wordt een zelflerend neuraal netwerk voor de hele groep gebouwd. Dat betekent dat de auto’s regelmatig data naar de centrale computers van VW doorsturen waarmee de werking van het hele systeem telkens wordt verbeterd door een zelflerend effect. Zoals Tesla al sinds 2015 doet, eigenlijk…?
Vond je dit artikel interessant en wil je het laatste autonieuws meteen in je mailbox ontvangen? Schrijf je – net als meer dan 300.000 autoliefhebbers – nu gratis in via e-mail: