François Piette

24 APR 2003

Wereldwijde onthulling van de Chrysler 300C Concept Car.

Chrysler herdefinieert de klassieke Amerikaanse auto met het wereldwijde debuut van de Chrysler 300C concept-car op de New York International Auto Show van 2003. Met een volledig nieuwe vorm op basis van de gloednieuwe achterwielaandrijvingsstructuur van het merk zet dit opvallende berline concept Chryslers “Letter Series”-traditie trots verder, maar dan wel op een grondig gemoderniseerde manier. Het is al bijna vijf decennia geleden dat Chrysler voor het eerst zijn befaamde Letter Series lanceerde. Deze beroemde reeks van Chrysler 300-modellen startte met de C-300 in 1955 en duurde 11 jaar. Er zijn maar weinig Amerikaanse autobouwers die sindsdien zo'n reputatie hebben weten op te bouwen voor een mix van prestaties, prestige en pure presence. De Chrysler 300C betekent een dramatische, stilistische ommekeer voor Chrysler. Met zijn nieuwe vorm en voorname verhoudingen, herdefinieert de Chrysler 300C de klassieke Amerikaanse auto, terwijl hij het merk stevig in de richting van het topsegment van de markt evolueert. Al deze kracht wordt op het wegdek gezet via de achterwielaandrijving van Chrysler-makelij. Achterwielaandrijving biedt een betere rijgedrag omdat de voorwielen enkel hoeven te sturen en de achterwielen voor de voortstuwing kunnen zorgen. Dankzij enorme vooruitgang op het vlak van bandentechnologie en elektronische stabiliteitcontroles, voert Chrysler de achterwielaandrijving terug in voor de gewone berlinemodellen. De Chrysler 300C concept-car beteken ook de terugkeer van de HEMI-motor onder een Chrysler-motorkap, na meer dan 30 jaar afwezigheid. Deze legendarische krachtbron, die de Letter Series-modellen van Chrysler in de jaren 50 van de nodige pk's voorzag, werd volledig herwerkt en zo herboren als een moderne, prestatiegerichte, efficiënte en duurzame motor die de naam 5.7-liter HEMI V8 meekreeg. We overlopen 'op een drafje' de belangrijkste features van de Chrysler 300C concept-car: Prestaties  5,7-liter HEMI® V-8  Elektronisch gestuurde vijftrapsautomaat met AutoStick®  Achterwielaandrijving  Voorophanging met korte en lange armen  Onafhankelijke vijfarmige multilink-achteropahnging  Tandheugelstuur  Banden: vooraan P245/45R20, achteraan P275/40R20  Diep uitgeholde vijfspaakswielen: vooraan 20' x 8', achteraan 20' x 9'  Dubbele uitlaat Voordelen  Schildpadschaal-accenten op het stuurwiel, de schakelpook en de deurhendels  Verwarmbare lederen zetels  Lederen stuurwiel met vlakgemonteerde bedieningselementen voor audio en boordcomputer  Hoogte- en diepteverstelling stuurkolom  Automatische klimaatregeling Veiligheid  Electronic Stability Program (ESP)  Tractiecontrole  ABS  Lay-out van de auto geschikt voor vierwielaandrijving  High Intensity Discharge-koplampen (DIH)  Navigatiesysteem met radio en geïntegreerde 6-voudige cd-wisselaar
Advertentie
Advertentie
Advertentie