François Piette

3 MEI 2010

Winst voor MTE en Colson en hun Fun Cup in Dijon

De deelnemers aan de Trophée de Bourgogne kregen een ietwat gewijzigde timing voor de kiezen geschoven. De oorzaak was een brandstofverlies op een VW Fun Cup van Astur Car. De rijder had niet onmiddellijk door dat hij de piste ondersproeide en daarom moest de onderhoudsdienst van het circuit van Dijon-Prenois de grote middelen bovenhalen om de piste weer schoon te maken. Maar de tussenkomst noopte de organisator om het uurrooster te wijzigen en de startprocedure te veranderen.

Het peloton werd dan ook achter safety car op gang getrokken, voor drie verkenningsronden, gevolgd door twee ronden in code 60, om de rijders toe te laten hun referentiepunten vast te leggen. De meute was amper gelost, met Edouard Mondron aan de leiding, of Frédéric Bouvy – auteur van de beste kwalificatietijd en vierde op de grid - haalde al zijn zevenmijlslaarzen boven om het commando in handen te nemen. De leider van het kampioenschap kon echter niet wegrijden van Nigel Greensall (MTE D&D Financials) en Nicolas De Keijser (Partner Racing) en het trio leverde een harde maar faire strijd, die duurde tot aan de eerste wissel. In het spoor van de leiders werd er ook duchtig geknokt tussen Godart-Ryhon-Gérard (Acome Racing Challenger) en Simul-Clermont-Systermans (Colson Racing), maar de verschillen waren nooit van die aard om ze als definitief te kunnen bestempelen.

In zo een fel bevochten strijd is het logisch dat het kleinste probleem cash wordt betaald. Het trio Dubois-Maillet-De Keijser werd het kind van de rekening en moest de handdoek gooien wegens problemen met het gaspedaal. En dan was er ook die stop and go (wegens inhalen onder gele vlag) die in de slotfase werd toegekend aan het trio Godart-Ryhon-Gérard, waardoor ze alle hoop een derde plaats zagen vervliegen. Die ging uiteindelijk naar Simul-Clermont-Systermans. Vandenabeele-Servais-Radet (VV Speed) legden uiteindelijk beslag op de vijfde stek, maar net voor Nava-Gressens-Vanhakendover (Acome Racing). Volgden Stéveny-Dockerill (Chad Racing), De Pierpont-De Quirini-van de Poele (Touring), Viron-Richard-Bordet (MTE Rétrodor) en Delva-Dandrifosse (Astur Car) terwijl De Liedekerke-Jadot (TML Racing) de beste bleken in de benzinecategorie.

En de zege dan ? Alles werd beslist in de laatste relais: terwijl Nigel Greensall ten aanval trok, reed Gauthier Engish iets langzamer dan zijn teammaats: “Ik was ’s ochtends in een aanrijding betrokken geraakt en door de stress reed ik heel slecht”, gaf de man van Delahaye Racing toe. Op vier ronden van het eind kon de Engelsman aansluiten en ging hij vervolgens zonder aarzelen naar de leiding, waardoor het MTE Team van John Calmeyn verdiend met de zege naar huis mocht.

De tweede manche, die op zaterdagvoormiddag werd verreden, startte zonder de auto van Delahaye Racing: “Hij wou gewoon niet starten”, stelde Yannick Rummens heel laconiek. De race was amper gestart toen een tweede topteam, de jongeren Cognon-Lamy-Bollen (666 Racing Team) na een schuiver tot opgave werden gedwongen.

Al van bij de start liet Nigel Greensall (MTE D&D Financials) duidelijk blijken dat hij voor de dubbel wou gaan, maar Philippe Stéveny (Chad Racing) diende hem snel van repliek, samen met François Godard (Acome Racing Challenger), Alexis van de Poele (Touring), Michel Simul (Colson Racing) en andere Manu Nava (Acome Racing).

Gedurende drie uur wisselden de posities maar na de pilotenwissels kwamen ook andere teams de neus aan het venster steken, zoals Dubois-Maillet-De Keijser (Partner Racing) en Vandenabeele-Servais-Radet (VV Speed). Geen van deze animatoren slaagde er echter in een definitieve kloof te slaan, zodat op een half uur voor het eind nog alles mogelijk bleek. Victor Colson en zijn team haalden dan hun strategisch toverstokje boven, iets wat hen ook al tijdens de eerste race in Mettet succes had opgeleverd: ze lieten Philippe Systermans aan het eind van de race een dubbele relais afwerken. Omdat hij de staat van de piste door en door kende kon de Luikenaar een kloof slaan en reed hij zo naar een voor het kampioenschap belangrijke overwinning, een overwinning die ook gold als zege in de Trophée du Bourgogne.

Manu Nava (Acome Racing Challenger) ging met de tweede plaats lopen, voor Franck Radet (VV Speed) en Franz Dubois (Partner Racing), terwijl de vijfde plaats werd beslist in duizendsten van een seconde: MTE D&D Financials haalde het net voor Acome Racing Challenger. Bij de benzinerijders bleken Di Palma-Jacques-Rizzo-Close (Allure Team) de beste, met een veertiende plek algemeen, net voor Hermans-Jadoul (vroom.be) winnaars in de tweezitters.

Uitslag Race 1: 1. De Groof-Greensall-Janssens (MTE D&D Financials) 85 ronden; 2. Bouvy-Rummens-Engish (Delahaye Racing) op 30.225; 3. Simul-Clermont-Systermans (Colson Racing) op 1.19.265; 4. Godart-Ryhon-Gérard (Acome Racing Challenger) op 1 ronde; 5. Vandenabelle-Servais-Radet (VV Speed); 6. Nava-Gressens-Vanhakendover (Acome Racing); 7. Dockerill-Stéveny (Chad Racing) op 2 ronden; 8. De Quirini-De Pierpont-van de Poele (Touring); 9. Viron-Richard-Bordet (MTE Rétrodor); 10. Delva-Dandrifosse (Astur Car)… 19. Jadot-De Liedekerke (TML Racing) op 5 ronden, 1ste Benzine… 22. Olivier-De Mortier-Vermote (Allure Team) op 6 ronden, 1ste tweezitter; enz.

Uitslag Race 2: 1. Simul-Clermont-Systermans (Colson Racing) 95 ronden; 2. Nava-Gressens-Vanhakendover (Acome Racing) op 40.385; 3. Vandenabeele-Servais-Radet (VV Speed) op 48.043; 4. Dubois-Maillet-De Keijser (Partner Racing) op 52.943; 5. De Groof-Greensall-Janssens (MTE D&D Financials) op 1.06.246; 6. Godart-Ryhon-Gérard (Acome Racing Challenger) op 1.06.255; 7. Stéveny-Dockerill (Chad Racing) op 1.33.965; 8. Benjamin-Albert-Dupont (RDR Sport) op 1.44.972; 9. Weisshaupt-Fontaine-Lognard (Exodus) op 1 tour; 10. Viron-Richard-Bordet (MTE Rétrodor)… 14. Di Palma-Jacques-Rizzo-Close (Allure Team) op 4 ronden, eerste benzine; 15. Hermans-Jadoul (vroom.be), eerste tweezitter; etc.

 

Advertentie
Advertentie
Advertentie