François Piette

23 MEI 2017

Wolf in schaapsvacht: Peugeot 405 T16, het antwoord van de leeuw

Een merk met een leeuw moet je niet uitdagen. Met de R21 Turbo gaf Renault een tik aan zijn rivaal, de Peugeot 405 Mi 16. Maar met behulp van een turbo eiste die laatste zijn plaats terug op…

Denk maar niet dat de 405 T16 een gezinsversie is van de 205 T16. Het gaat om het antwoord van Peugeot op de Renault 21 Turbo, maar ook op andere concurrenten: de Opel Vectra Turbo 4x4, Alfa Romeo 155 Q4,… De 405 T16 was technisch goed voorzien, maar verpakte alles in een discreet jasje.

1992

Peugeot toonde de 405 T16 op het salon van Parijs in 1992. Esthetisch veranderde er bijna niets: de Franse berline bleef bijzonder discreet. Bij Peugeot in de jaren 90 werd opscheppen met sportiviteit als iets vulgairs beschouwd… Bij Renault draaiden ze hun hand dan weer niet om voor accessoires op de R21 Turbo.

Onder de motorkap van deze T16 ruilde de 405 zijn atmosferische motor in voor een drukgevoede. De tweeliter viercilinder turbo met 16 kleppen werd grondig herwerkt om 200 pk te produceren bij 5.000 tot 6.500 tpm. Het maximumkoppel van 288 Nm werd geleverd vanaf 2.600 tpm. Dankzij een overboostfunctie klom het vermogen zelfs tijdelijk tot 220 pk en het koppel tot bijna 320 Nm.

Vierwielaandrijving

Het vermogen alleen naar de voorwielen sturen, werd begin jaren 90 nog niet beschouwd als een goed idee. Peugeot was bovendien actief in woestijnrally’s met de 405 Turbo 16, die over verbluffend efficiënte vierwielaandrijving beschikte. Voor deze 405 T16 dus ook vierwielaandrijving, gekoppeld aan een manuele vijfversnellingsbak.

Prestaties

Qua chrono’s deed de 405 T16 het opnieuw beter vergeleken met zijn rivaal: 235 km/u en 7 seconden van 0 tot 100 km/u. Vooral het efficiënte weggedrag sprong in het oog, met een combinatie van rijcomfort, stabiliteit in lange bochten en dynamiek in scherpe. De sportieve sensaties werden daarentegen wat uitgevlakt…

Vandaag

Laat ons niet rond de pot draaien: deze 405 T16 werd een flop, met net iets meer dan 1.000 geproduceerde exemplaren tussen 1993 en 1995. Een exemplaar vinden wordt dus een internationale zoektocht. Die heeft bovendien budget nodig: een 405 T16 in goede staat kost meer dan € 20.000. Let ook op de staat van de versnellingsbak, het zwakke punt van dit model.

Advertentie
Advertentie
Advertentie