Het deelnemersveld van de solid-state race neemt stilaan grote proporties aan. Na grote spelers als BMW, Mercedes-Benz en Stellantis is het nu het Chinese Xiaomi dat aankondigt dat het belangrijke stappen heeft gezet in het onderzoek naar solid-state batterijen.
De R&D-afdeling van de Chinese elektronicafabrikant moest weliswaar niet van nul beginnen, want in 2023 stuurde de techgigant ook al eens een bericht de wereld in over haar onderzoek naar solid-state batterijen. Toen was alles nog gericht op de toepassing in gsm’s en tablets, maar met het patent waar het nu over communiceert, ziet Xiaomi het groter: op maat van een elektrische auto.
Slechts 12 cm dik en tot 1.200 kilometer rijbereik
Zonder al te diep in de technische details te duiken, maakt de solid-state batterij van Xiaomi gebruik van een meerlagige elektrodenstructuur, wat uiteindelijk zorgt voor een betere geleidbaarheid en energiedichtheid. Xiaomi verpakt de cellen in een zogenaamd “cell-to-body” design, waarbij de vloer van de wagen in feite een deel is van het batterijpakket. Het hele pakket is slechts 12 cm dik en haalt een volume-efficiëntie van 77,8%, het hoogste ter wereld volgens Xiaomi. Dat het hele pakket minder plaats inneemt, komt bijvoorbeeld de ruimte in het interieur ten goede.
Het batterijpakket zou goed moeten zijn voor een maximaal rijbereik van 1.200 km volgens de Chinese CLTC-testmethode, al weten we niet op welk voertuig die inschatting gebaseerd is. Opladen zou ook heel snel moeten gaan, zegt Xiaomi, want je zou tot 800 km kunnen bijladen in amper 10 minuten. Nog interessant aan de solid-state batterij van Xiaomi: het unieke design zorgt ervoor dat deze nieuwe solid-state batterijen geproduceerd kunnen worden op de productielijnen van lithiumbatterijen, wat op termijn een snelheids- en schaalvoordeel zou kunnen betekenen voor Xiaomi.



Tests op de weg moeten labotests nog bevestigen
Natuurlijk zijn deze gegevens gebaseerd op bevindingen in labo’s en niet in de echte wereld. Xiaomi heeft waarschijnlijk nog geen testwagens met solid-state technologie op de weg, want dan zouden ze er normaal gezien groot mee uitpakken. De strijd om de eerste te zijn met een productiemodel met een solid-state batterij is namelijk een prestigestrijd, die ook de Chinese merken maar al te graag zouden winnen. Hetzelfde geldt dus voor Xiaomi, dat met deze zelfontwikkelde batterijen ook minder afhankelijk hoopt te worden van de grote batterijproducenten CATL en BYD (dat bovendien een concurrerende constructeur is).
Voor een concrete tijdslijn is het nog te vroeg, al kunnen we op basis van deze informatie inschatten dat een productiemodel met solid-state batterij (zoals de volgende generatie SU7 of YU7) nog niet voor de komende 2 jaren is. Maar het gaat soms sneller dan verwacht met de technische innovaties in China…