Bruno Wouters

10 NOV 2016

Yamaha in Milaan: een nieuwe Tmax, een caféracer met Abarth‑logo en een Ténéré‑prototype voor het wachten

Alles wordt uit de kast gehaald voor de hoogmis van Yamaha op het salon van Milaan. Iedereen is er, van de Japanse grote baas tot de Franse baas voor Europa. Ook de flamboyante Lin Jarvis en Valentino Rossi mogen niet ontbreken. Die laatste gaf zijn eerste indrukken van de nieuwe Tmax.

Wat onthouden we van de presentatie? De YZF-R6 Racing, die in het Supersport-wereldkampioenschap wordt ingezet, met zijn efficiëntere kuip, gesofistikeerde elektronische bediening, racecomponenten,… troeven genoeg voor de R6. De WR450F Rally is Yamaha’s hoop in de volgende Dakar, met Helder Rodriguez, Adrien van Beveren, Alessandro Botturi en Rodney Fagotter. De constructeur maakt ook een klantenversie van de WR450F.

Ténéré en Abarth

We hadden een nieuwe Ténéré op basis van de MT-07 verwacht om de ééncilinder te vervangen die de Euro4-overgang niet overleefde. Het T7-prototype moet het wachten verzachten, met zijn aluminium brandstoftank, vier led-lichten, KYB-ophanging met grote veerweg en Akrapovic-uitlaat. Hopelijk verschilt hij niet te veel van het seriemodel dat in 2018 wordt verwacht.

Een andere verrassing is er een volgens de “Faster Sons” en Sport Heritage-filosofie: de exclusieve caféracerversie van de XSR900, beperkt tot 695 exemplaren. Deze keer sloeg Yamaha de handen in elkaar met Abarth om de machine te ontwerpen. Mooi materiaal, met verschillende onderdelen in koolstofvezel, zadel in suède, titanium uitlaat en plaatje met het productienummer in aluminium.

Tmax

De legendarische scooter, die in 2001 werd gelanceerd, wordt gesofistikeerder en verfijnder dan ooit. Hoewel er nog geen enkele concurrerende scooter hem van de troon wist te stoten, bleef de Tmax vijftien jaar lang evolueren. Deze keer zijn er drie varianten: Tmax, Tmax SX en Tmax DX.

De motor evolueert nauwelijks, behalve een elektronische gasbediening (YCC-T, Yamaha Chip Controlled Throttle), een première voor Yamaha bij een scooter met continu variabele transmissie. De inlaat en uitlaat werden herwerkt voor de Euro4-norm en de koppeling werd lichter. Een tractiecontrole (TCS) doet ook zijn intrede.

De Tmax 2017 krijgt een nieuw kader, met 40 mm langere swingarm, nieuwe achterophanging, en lichtere wielen. Met het nieuwe chassis wint hij 9 kg. Esthetisch is hij nog steeds meteen herkenbaar als Tmax. Een bijkomend voordeel van het nieuwe chassis en het nieuwe design is dat de ruimte onder het zadel groter wordt.

De Tmax SX heeft een specifieke afwerking en D-Mode, twee instellingen voor het motormanagement. Met een geïntegreerde GPS kan de app My Tmax Connect worden gebruikt.

De Tmax DX wordt luxueuzer, met een snelheidsregelaar, elektrisch verstelbaar windscherm, verwarmd zadel en regelbare ophanging.
Advertentie
Advertentie
Advertentie