François Piette

6 OKT 2011

Zege en titel voor Soulet en Goossens

Na een zege in een race die na 100 minuten door een rode vlag werd onderbroken, konden Marc Goossens en Maxime Soulet tijdens de Belgian Masters hun titel in het Belcar Endurance Championship 2011 verzekeren. Zij gingen op het podium van de wedstrijd de Audi R8 LMS van François Verbist – Enzo Ide en de Ford GT van Fred Bouvy en Damien Coens vooraf.

Onder een prachtige zomerzon, startte het peloton van het Belcar Endurance Championship net na de middag voor een race van 125 minuten, de voorlaatste van het seizoen.
Het was Maxime Soulet die aan boord van de Porsche de start nam en meteen een kloof sloeg, tot na zeven ronden de safety car tussen beide moest komen. Eerst haakten Ward Sluys in de Level Porsche en Wim Lumbeeck in de DVB Viper Chrysler aan de rea in elkaar en kort daarop schoof Raf Vanthoor in de KRK Mercedes via de muur aan de chicane de zandbak in. De Limburger liet zich verrassen door een oliespoor, afkomstig van de Porsche van Omnilevel Racing.

Al de favorieten in GT3 profiteerden van de tussenkomst van de veiligheidswagen om hun eerste van twee stops uit te voeren. De Audi R8 LMS WRT van François Verbist en Enzo Ide kwam onmiddellijk binnen en kon zo de verloren tijd na een start van uit de pitlane weer goedmaken; meer nog, de Audi schoof door naar de eerste plek, voor de KRK Mercedes van Kumpen-Wauters en een fel opzittende
Marc Goossens in de ProSpeed Porsche 911. Koen Wauters hield de Gelenaar even af, maar kon niet langer dan twee ronden weerstand bieden.

De Porsche reed vervolgens ook langs de Audi en bouwde meteen een stevige voorsprong uit en reed naar de zege en de titel. In hun titelstrijd hielp ook het feit dat hun voornaamste concurrenten, Bert Longin en Xavier Maassen, in de WRT Audi R8 LMS, een minuut straftijd kregen. Hun wagen stond immer nog op de hydraulische krikken, op minder dan vijf minuten voor de start. Longin en Maassen werden nog vijfde, net achter de Aston Martin DBRS9 van Jeffrey van Hooydonk en Tim Verbergt. Beide wagens profiteerden nog van de opgave van de Mercedes SLS van Kumpen-Wauters, die ten prooi viel aan remproblemen.

Na 100 van de voorziene 125 minuten werd de race stilgelegd, na een incident in de pitlane waar de Ferrari van Hans Thiers, met een remprobleem, aan zijn box twee mensen aanreed.

De kampioenen 2011 Maxime Soulet en Marc Goossens wonnen dus de race, met 25 seconden voorsprong op de Audi van Verbist-Ide en de Ford GT Marc VDS van Bouvy-Coens, die nipt de Aston Martin van Verbergt-Van Hooydonk voor de derde podiumplaats afhielden.
“We zijn uiteraard zeer blij met de titel, zeker na de gemiste bekroning vorig jaar, toen we een half punt te kort kwamen”, aldus Maxime Soulet.

In GT Open ging de zege naar de Porsche Supercup van Belgian Racing van Dylan Derdaele en Niels Lagrange, met bovendien een zesde plek algemeen. Ze eindigden net voor Patric Derdaele, zevende en samen met Dany De Laet, winnaar in GT3B.

Uitslag: 1. Soulet-Goossens (Porsche 997 GT3-R) 58 ronden, 2. Ide-Verbist (Audi R8 LMS) op 25.196; 3. Bouvy-Coens (Ford GT) op 1.05.433; 4. Verbergt-Van Hooydonk (Aston Martin DBRS9) op 1.08.642; 5. Longin-Maassen (Bel-NL/Audi R8 LMS) op 1 ronde; 6. D. Derdaele-Lagrange (Porsche 997 Supercup) op 1 ronde (1ste GT Open); 7. P. Derdaele-De Laet (Lamborghini Gallardo) op 1 ronde (1ste GT3B)

Kampioenschap: 1. Soulet-Goossens 106 punten (kampioen); 2. Maassen-Longin (NL-Bel) 80; 3. Ide-Verbist 79; 4. Verbergt-Van Hooydonk 73
 

Advertentie
Advertentie
Advertentie