of


Nog geen account?

Dagelijkse nieuwsbrief

We brengen je dagelijks het beste autonieuws

Wekelijkse nieuwsbrief

We brengen je wekelijks het beste autonieuws


Heeft u al een account?

Zelfrijdende auto voor het eerst op de openbare weg in ons land

<p>Voor het eerst heeft er in ons land een zelfrijdende auto rondgereden met passagiers op de openbare weg. De primeur was voor een zelfrijdende shuttle in Han-sur-Lesse, en werd georganiseerd door Vias Institute en minister van Mobiliteit François Bellot, in aanwezigheid van eerste minister Charles Michel.</p>

Geschreven door Wim Bervoets

4 September 2018

Advertentie

In de Waalse gemeente Han-sur-Lesse reed vanmorgen de eerste zelfrijdende auto in ons land de openbare weg op. De zelfrijdende shuttle zal de komende weken bezoekers van de grotten van Han vervoeren over een afstand van 500 meter, tussen de parking en de kassa’s. De shuttle gebruikt lidarsensoren om andere weggebruikers en obstakels te detecteren.

Pretparken en ziekenhuizen

De shuttle in kwestie is ideaal om te gebruiken op campussen, in pretparken, en op de parking van een ziekenhuis. Hij kan bovendien rolstoekgebruikers meenemen, zegt Vias Institute. Later plant Vias nog een test met een tweede shuttle.

“Reacties bestuderen”

 “Het doel van Vias Institute is om de reacties van passagiers en weggebruikers te bestuderen. Zo kunnen we de technologie eventueel verbeteren om ervoor te zorgen dat deze voertuigen zich harmonieus en in alle veiligheid in ons verkeer integreren”, zegt Karin Genoe van Vias.

Praktische problemen

Vorig jaar deed Vias Institute al eens een test met een zelfrijdende auto, maar die vond plaats op een privéterrein. Nu rijdt er voor het eerst een voertuig zonder bestuurder rond in het verkeer, en dat is een primeur. De FOD Mobiliteit moest daarvoor de wegcode aanpassen en tekende een strikte procedure uit voor de test.

Toch stuitte Vias Institute nog op praktische problemen, zoals de inschrijving en verzekering van de zelfrijdende shuttle. En dan blijven er nog praktische problemen. Weerfenomenen als regen, mist en sneeuw kunnen het zicht van de sensoren belemmeren, en de openbare infrastructuur (zoals verkeersborden en rijstroken) in ons land zorgt af en toe voor problemen.

“Niet het einde, maar het begin”

Minister van Mobiliteit François Bellot is alvast positief: “Ik ben ervan overtuigd dat de mobiliteit van morgen meer gedeeld, meer verbonden en meer intermodaal moet zijn. Zo kunnen we de verkeersveiligheid en de mobiliteit verbeteren en de negatieve effecten op het milieu verminderen. De autonome voertuigen passen perfect in deze logica. Dit is dus niet einde van een proces, maar pas het begin.”

Wim Bervoets

Foto’s: VIAS Institute

Bron: VIAS Institute

Advertentie