De 5 geheimen van de MGB, een icoon van de 60s

Dit is de ultieme Britse cabriolet. De MGB, dat is zo’n beetje de VW Golf onder de oldtimers: een fijne, goed gebouwde en eenvoudig te herstellen auto met een heel breed en onuitputtelijk netwerk van specialisten. Laat ons de geheimen van zijn succes eens onder de loep nemen.
  • Christiaens  Jean-Francois Christiaens Jean-Francois
  • 18 januari 2021
  • Divers
  • 1.649 weergaven

Na de 5 geheimen van de Citroën 2 PKFiat Nuova 500Mini ClassicVW GolfPorsche 911Ferrari 250 GTO , Mercedes 300 SL , Lamborghini Countach , Range RoverRenault 4Ferrari Testarossa ,McLaren F1Citroën DSJaguar E-TypeVolkswagen KeverWillys MBCitroën TractionPeugeot 205Renault 5Lada NivaMercedes 190Fiat PandaRenault 4CV , Volvo 240BMW M1Ford T, Alfa Romeo Giulietta, Peugeot 203Mazda MX-5Renault EspaceFord Fiesta en de Renault Dauphine, zetten we onze reeks verder met 5 weetjes over een ander iconisch model: de MGB.


De 5 geheimen van de MGB, een icoon van de 60s

1. De leerling overtrof de meester

In zijn 18-jarige productie zijn bijna een half miljoen exemplaren verkocht van de MGB, waardoor hij lang de titel van “Best verkochte cabrio ter wereld” mocht behouden. Uiteindelijk werd hij onttroond door de Mazda MX-5… die op hem geïnspireerd was. De ingenieurs van Mazda die instonden voor de ontwikkeling van de MX-5 hebben er nooit een geheim van gemaakt dat ze bij de ontwikkeling van de eerste generatie hun inspiratie hadden gehaald bij de Britse roadsters (en dan vooral de Lotus Elan). Nochtans was er van de MGB, in tegenstelling tot van de kleine Japanner, een GT-versie (coupé), vanaf 1965.

De 5 geheimen van de MGB, een icoon van de 60s

2. Moderner dan je zou denken

Hoewel de MGB vandaag het archetype is van de traditionele roadster, was hij bij zijn lancering in 1962 behoorlijk modern: een zelfdragend koetswerk, een tandheugelstuur en, vooral, een geprogrammeerde vervormingszone voor bij botsingen. Voor wat dat laatste betreft had hij ei zo na een wereldpremière.

De 5 geheimen van de MGB, een icoon van de 60s

3. Motor met wortels in de jaren… ‘40

Het imago van de MGB is onlosmakelijk verbonden met de rauwe, ietwat rommelige klank die uit zijn uitlaat komt. Dat betekent echter niet dat je buitengewone prestaties moet verwachten: zelfs in zijn tijd was de MGB geen voorbeeld op dit vlak. Maar zijn B Series-viercilinder, waarvan de wortels in de jaren ’40 liggen, onderging doorheen de jaren talrijke verbeteringen zodat hij een soepele en onverwoestbare machine werd, die heeft bijgedragen aan het succes van het model. Er zouden ook nog andere motoren worden aangeboden in de MGB, zoals een 3.0-zescilinder (MGC) en een heerlijke V8…

De 5 geheimen van de MGB, een icoon van de 60s

4. De V8: gepikt idee?

Alles begon aan het eind van de jaren ’60 bij ene Ken Costello. De Brit was een geniale alleskunner, die even goed auto’s kon besturen als ze prepareren en bouwen. Hij ontwikkelde een sportieve versie van de MGB door er een Oldsmobile-V8 in te proppen. De transformatie trok de nodige aandacht en de leiding van het merk besliste om hetzelfde te doen, maar dan met de betrouwbare Rover-V8. Wanneer die klaar was, probeerde het merk zelfs om de productie van Ken Costello te verhinderen. Vandaag zijn de Costello-exemplaren zeer gegeerd. Ze waren krachtiger, maar ook duidelijk minder betrouwbaar.

De 5 geheimen van de MGB, een icoon van de 60s

5. De ultieme gemakkelijke collectiewagen

Net zoals de VW Kever is de MGB het archetype van de oldtimer waar je gemakkelijk mee kan leven. Op basis van een gelijkvormigheidsattest kan je een volledige auto bouwen. Echt alle onderdelen worden nog geproduceerd, met inbegrip van de kas, en voor absoluut betaalbare tarieven. Voeg daar nog het zeer uitgebreide specialistennetwerk en de betrouwbare motor aan toe die bevattelijk is voor zondagsknutselaars en je begrijpt waarom het model ook vandaag nog succes kent.

De 5 geheimen van de MGB, een icoon van de 60s

Op zoek naar een oldtimer?

Ben jij op zoek naar een oldtimer? Ontdek onze nieuwste zoekertjes voor oldtimers nu hier:

Meer lezen over:

Christiaens  Jean-Francois
Over de auteur: Christiaens Jean-Francois Jean-François Christiaens is autojournalist sinds 2005. Hij houdt van alles wat rijdt, van elektrische auto’s tot hypercars.
Maar zijn hart gaat vooral sneller slaan van hot hatches uit het GTI-tijdperk. Hoewel een comfortabele break hem ook weer niet onbewogen laat.
Heet dat dan ouder worden?

Aanbevolen nieuws voor jou

Meer nieuws
Zijn de ambities van Tesla overdreven?

Zijn de ambities van Tesla overdreven?

De Amerikaanse autobouwer wil tegen het einde van het jaar 2 miljoen voertuigen assembleren, dat de Model Y de meest verkochte auto ter wereld wordt en nog meer!

Ai… een Franse Gendarme crasht een gloednieuwe Alpine!

Ai… een Franse Gendarme crasht een gloednieuwe Alpine!

De eerste sinds de levering van de bolides in de lente.

Reportage: 1.200 km aan het stuur van de Aiways U5

Reportage: 1.200 km aan het stuur van de Aiways U5

Misschien heb je al een idee van de eindbestemming van onze reis. Maar nu hebben we het traject nog wat aangepast!

Dit is de Porsche Cayenne cabrio die er nooit kwam

Dit is de Porsche Cayenne cabrio die er nooit kwam

Het nooit eerder getoonde studiemodel is niet moeders mooiste, dus misschien niet zo erg dat er geen productievervolg kwam.

Aanbevolen tests voor jou

3,8 /5 Test: Nissan Ariya, modern elektrisch comfort

Test: Nissan Ariya, modern elektrisch comfort

VROOM.be kon een tijd geleden al rijden met de Ariya op een afgesloten circuit, maar nu gaan we ermee de openbare weg op. Worden de eerste indrukken bevestigd?

3,7 /5 Test: Ford Mustang California Special, de ‘American Dream’!

Test: Ford Mustang California Special, de ‘American Dream’!

Wat is er beter dan een Mustang V8 Convertible om je eigen ‘American Dream’ te beleven? Zeker als je kiest voor het nieuwe California Special-pack dat doet dromen van de Amerikaanse Westkust?

3,6 /5 Test: Volvo XC40 Recharge, redelijkheid op alle vlakken

Test: Volvo XC40 Recharge, redelijkheid op alle vlakken

De Volvo XC40 was in 2021 jaar het tweede meest verkochte model in België en ook de populairste auto in Vlaanderen, Brussel en bij de professionele gebruikers. Met de lancering van een betaalbaardere ‘Single Motor’ 100% elektrische uitvoering zal zijn populariteit in dat laatste segment alleen maar toenemen.

BMW iX3 vs Volvo C40 Recharge: populaire maar niet echt volks geprijsde stekker-SUV’s

BMW iX3 vs Volvo C40 Recharge: populaire maar niet echt volks geprijsde stekker-SUV’s

Moet je volgende bedrijfswagen elektrisch zijn en hou je van SUV’s? Dan zouden de BMW iX3 en de Volvo C40 Recharge wel eens deel kunnen uitmaken van je selectie. Maar welke kies je?

Aanbevolen advies voor jou

Meer adviezen
De Ford Escort RS Turbo van prinses Diana is te koop!

De Ford Escort RS Turbo van prinses Diana is te koop!

De Britse prinses reed er bijna 3 jaar mee en het model heeft vandaag amper meer dan 40.000 km op de teller

Zoveel kosten de Plaid-modellen van Tesla

Zoveel kosten de Plaid-modellen van Tesla

De meest explosieve uitvoering van de Model S en X vinden eindelijk hun weg naar ons land. Maar hoeveel moet je neertellen om te kunnen genieten van hun 1.020 pk?

Green Zone: wanneer de hybrides van Kia elektrisch worden

Green Zone: wanneer de hybrides van Kia elektrisch worden

Kia maakte van de vernieuwing van zijn Niro gebruik om de hybride versies te voorzien van een praktische ‘green zone’ functie. Maar wat is dat precies?

Deze bureaustoel werd ontworpen door Mercedes-AMG

Deze bureaustoel werd ontworpen door Mercedes-AMG

Een rivaal voor het "The Rival Rig" concept dat BMW ontwikkelde.

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Diesel, Automaat

€ 55.990
2022
5 km

Benzine, Automaat

€ 27.490
2022
5 km

Benzine, Automaat

€ 44.490
2022
5 km

Benzine, Manueel

€ 19.571

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's

Benzine, Automaat

€ 29.999
2021
24.756 km

Benzine, Manueel

€ 22.990
2022
2.720 km

Diesel, Manueel

€ 12.800
2019
124.771 km

Hybride - Benzine, Automaat

€ 67.900
2020
28.030 km