De 5 geheimen van de MGB, een icoon van de 60s

Dit is de ultieme Britse cabriolet. De MGB, dat is zo’n beetje de VW Golf onder de oldtimers: een fijne, goed gebouwde en eenvoudig te herstellen auto met een heel breed en onuitputtelijk netwerk van specialisten. Laat ons de geheimen van zijn succes eens onder de loep nemen.
  • Christiaens  Jean-Francois Christiaens Jean-Francois
  • 18 januari 2021
  • Divers

Na de 5 geheimen van de Citroën 2 PKFiat Nuova 500Mini ClassicVW GolfPorsche 911Ferrari 250 GTO , Mercedes 300 SL , Lamborghini Countach , Range RoverRenault 4Ferrari Testarossa ,McLaren F1Citroën DSJaguar E-TypeVolkswagen KeverWillys MBCitroën TractionPeugeot 205Renault 5Lada NivaMercedes 190Fiat PandaRenault 4CV , Volvo 240BMW M1Ford T, Alfa Romeo Giulietta, Peugeot 203Mazda MX-5Renault EspaceFord Fiesta en de Renault Dauphine, zetten we onze reeks verder met 5 weetjes over een ander iconisch model: de MGB.


De 5 geheimen van de MGB, een icoon van de 60s

1. De leerling overtrof de meester

In zijn 18-jarige productie zijn bijna een half miljoen exemplaren verkocht van de MGB, waardoor hij lang de titel van “Best verkochte cabrio ter wereld” mocht behouden. Uiteindelijk werd hij onttroond door de Mazda MX-5… die op hem geïnspireerd was. De ingenieurs van Mazda die instonden voor de ontwikkeling van de MX-5 hebben er nooit een geheim van gemaakt dat ze bij de ontwikkeling van de eerste generatie hun inspiratie hadden gehaald bij de Britse roadsters (en dan vooral de Lotus Elan). Nochtans was er van de MGB, in tegenstelling tot van de kleine Japanner, een GT-versie (coupé), vanaf 1965.

De 5 geheimen van de MGB, een icoon van de 60s

2. Moderner dan je zou denken

Hoewel de MGB vandaag het archetype is van de traditionele roadster, was hij bij zijn lancering in 1962 behoorlijk modern: een zelfdragend koetswerk, een tandheugelstuur en, vooral, een geprogrammeerde vervormingszone voor bij botsingen. Voor wat dat laatste betreft had hij ei zo na een wereldpremière.

De 5 geheimen van de MGB, een icoon van de 60s

3. Motor met wortels in de jaren… ‘40

Het imago van de MGB is onlosmakelijk verbonden met de rauwe, ietwat rommelige klank die uit zijn uitlaat komt. Dat betekent echter niet dat je buitengewone prestaties moet verwachten: zelfs in zijn tijd was de MGB geen voorbeeld op dit vlak. Maar zijn B Series-viercilinder, waarvan de wortels in de jaren ’40 liggen, onderging doorheen de jaren talrijke verbeteringen zodat hij een soepele en onverwoestbare machine werd, die heeft bijgedragen aan het succes van het model. Er zouden ook nog andere motoren worden aangeboden in de MGB, zoals een 3.0-zescilinder (MGC) en een heerlijke V8…

De 5 geheimen van de MGB, een icoon van de 60s

4. De V8: gepikt idee?

Alles begon aan het eind van de jaren ’60 bij ene Ken Costello. De Brit was een geniale alleskunner, die even goed auto’s kon besturen als ze prepareren en bouwen. Hij ontwikkelde een sportieve versie van de MGB door er een Oldsmobile-V8 in te proppen. De transformatie trok de nodige aandacht en de leiding van het merk besliste om hetzelfde te doen, maar dan met de betrouwbare Rover-V8. Wanneer die klaar was, probeerde het merk zelfs om de productie van Ken Costello te verhinderen. Vandaag zijn de Costello-exemplaren zeer gegeerd. Ze waren krachtiger, maar ook duidelijk minder betrouwbaar.

De 5 geheimen van de MGB, een icoon van de 60s

5. De ultieme gemakkelijke collectiewagen

Net zoals de VW Kever is de MGB het archetype van de oldtimer waar je gemakkelijk mee kan leven. Op basis van een gelijkvormigheidsattest kan je een volledige auto bouwen. Echt alle onderdelen worden nog geproduceerd, met inbegrip van de kas, en voor absoluut betaalbare tarieven. Voeg daar nog het zeer uitgebreide specialistennetwerk en de betrouwbare motor aan toe die bevattelijk is voor zondagsknutselaars en je begrijpt waarom het model ook vandaag nog succes kent.

De 5 geheimen van de MGB, een icoon van de 60s

Op zoek naar een oldtimer?

Ben jij op zoek naar een oldtimer? Ontdek onze nieuwste zoekertjes voor oldtimers nu hier:

MG

Meer lezen over:

Christiaens  Jean-Francois
Over de auteur: Christiaens Jean-Francois Jean-François Christiaens is autojournalist sinds 2005. Hij houdt van alles wat rijdt, van elektrische auto’s tot hypercars.
Maar zijn hart gaat vooral sneller slaan van hot hatches uit het GTI-tijdperk. Hoewel een comfortabele break hem ook weer niet onbewogen laat.
Heet dat dan ouder worden?

Aanbevolen nieuws voor jou

Meer nieuws
BMW: facelift voor de i4 en 4 Reeks Gran Coupé

BMW: facelift voor de i4 en 4 Reeks Gran Coupé

Naast een nieuwe look krijgt de facelift van de BMW i4 een nieuwe motorisatie, de xDrive40 met 295 kW (401 pk) en 548 km autonomie.

Mercedes G 580 EQ: de elektrische G-Klasse is eindelijk klaar!

Mercedes G 580 EQ: de elektrische G-Klasse is eindelijk klaar!

De Duitse terreinwagen geboren in 1979 vindt zichzelf opnieuw uit voor het elektrische tijdperk. De elektrische G-Klasse heet echter niet EQG, maar G 580 EQ. De specs zijn alvast veelbelovend...

Mini Aceman: compacte elektrische crossover

Mini Aceman: compacte elektrische crossover

Dit is waarom de Mini Countryman SUV zo gegroeid is met zijn nieuwe generatie: er moest plaats gemaakt worden voor een klein broertje. Dit is de Mini Aceman, een volledig elektrische crossover.

Volkswagen ID. Code: van China, voor China

Volkswagen ID. Code: van China, voor China

De Volkswagen ID. Code is een conceptversie van een volledig elektrische SUV boordevol nieuwe technologie! Maar enkel China zal ervan kunnen genieten...

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Benzine, Manueel

€ 23.748

Benzine, Automaat

€ 27.547

Benzine, Manueel

€ 21.500

Diesel, Manueel

€ 32.584

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km
€ 52.900
2021
1.500 km

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km
€ 52.990
2019
105.433 km