all.loginPopup.or


all.loginPopup.newToVroom

all.newsletterPopup.daily.title

all.newsletterPopup.daily.description

all.newsletterPopup.weekly.title

all.newsletterPopup.weekly.description


all.register.alreadyHaveAccount

1/4

Vergeten GTI’s: Peugeot 405 Mi16 en T16, strijders

Niet enkel kleine auto’s hebben recht op een sportieve afgeleide. In het spoor van de 205 en de 309 GTI mocht ook de 405 van Peugeot de handschoenen afwerpen.

Écrit par Jean-Francois Christiaens

24 Septembre 2021

Publicité

De in 1987 voorgestelde Peugeot 405 was een brave en licht statige berline. Een echte Peugeot, dus. Maar de 405 was ook een leeuw die zijn klauwen kon uitslaan: de Mi16-versie kreeg namelijk een arsenaal van de bovenste plank. Zijn viercilindermotor van 1,9 liter was opgevoerd tot 160 pk, beloofde een top van 220 km/u en een sprint van 0 naar 100 km/u in minder dan 9 seconden. Zijn pittige prestaties werden benadrukt door een meer ‘viriel’ uiterlijk, met de onmisbare zijschorten en kofferspoiler. De concurrentie moest zich schrap zetten.

Doorheen de jaren gleed de 405 af naar iets minder goed: hij kreeg een vierwielaangedreven variant (Mi16 X4), maar verloor aan vermogen op markten die een katalysator vereisten. Na zijn facelift gingen sportieve bestuurders mokken: de Mi16 verloor een beetje van zijn glans omdat hij zwaarder werd en tegelijk een kleine tien pk verloor…

T16

Maar het klapstuk was de T16, met zijn turbomotor die 200 pk beloofde. Omdat het vermogen aan de vier wielen werd doorgegeven piekte de efficiëntie en haalde de auto 235 km/u. Helaas maakten slechts weinigen er gebruik van, want er werden maar iets meer dan 1.000 exemplaren van verkocht.

Wat je moet weten:

  • De 405 is een solide auto, wat zich helaas vertaalt in zeer hoge kilometerstanden…
  • Reken op 10.000 euro voor een heel mooie Mi16 en meer dan 20.000 euro voor een uiterst zeldzame T16. Het is moeilijk om een prijs te kleven op de Mi16 X4 omdat die zo zelden op de markt komt, maar hij situeert zich ongetwijfeld ergens tussen de twee extremen.
  • Het rijgedrag is nog heel modern, met een precieze wegligging, een nerveuze motor en behoorlijk stevige remmen. Het ontbreekt de atmosferische versies echter aan koppel bij lage toerentallen, wat zij die turbomotoren gewoon zijn kan tegenvallen.


?


Jean-Francois
							Christiaens

Jean-Francois Christiaens

Publicité