François Piette

7 SEP 2011

12 uren van Hoei op 10 september 2011: de geschiedenis gaat verder

Net als Luik-Rome-Luik, de Marathon de la Route en de Ronde van België maken de 12 uren van Hoei deel uit van het Belgische automobielpatrimonium. De Hoeise afdeling van de Royal Motor Union organiseerde de rally voor het eerst in 1954. Gilberte Thirion won de eerste editie achter het stuur van een Porsche 356. Velen zouden volgen tot 1969, toen de rally verdween. Bijzonder was vooral dat de piloten alleen in de auto zaten en dus zelf moesten sturen én de weg zoeken. Een kunst op zich.

Op initiatief van de Royal Automobile Club of Belgium werd de legende van de 12 uren van Hoei nieuw leven ingeblazen in 2010 in de vorm van een regelmatigheidsrally voor oude auto's. "De wedergeboorte van zo'n beproeving moest natuurlijk een Revival worden", legt Jean-François Devillers uit, die aan het hoofd staat van de rally. "Het was belangrijk om de geest en de sportieve code van die tijd te respecteren. We stellen vast dat dat concept in de smaak valt en dat de mogelijkheid om de rally in je eentje te rijden tot de verbeelding spreekt."

Net als vorig jaar, is Vroom.be van de partij om verslag uit te brengen vanuit het hart van de wedstrijd.

Op de Grote Markt

Meer was er niet nodig voor RACB Events om dit jaar weer een rally te organiseren, meer bepaald op zaterdag 10 september tussen 9.00 en 21.00 uur. "Zoals vorig jaar heeft Robert Rorife het parcours uitgetekend dat op 25 augustus al werd voorgesteld aan de deelnemers en de pers in de administratieve gebouwen van Hoei. We moeten ook de enthousiaste medewerking van de stad Hoei benadrukken, die zich sterk engageert voor dit project. "De kern van de rally ligt aan de rand van de Maas (Avenue Delchambre), maar de deelnemers passeren ook drie keer langs de Grote Markt op vraag van de handelaars. Wie zegt dat toerisme en autosport niet samengaan?"

De organisator wil dit jaar ook wat animatie toevoegen in de buurt van de startplaats. Er wordt een heus dorp gecreeërd dat handelaars samenbrengt die gespecialiseerd zijn in restauratie van oude wagens, chroombewerking, bekledingen, miniatuurauto's, boeken, enzovoort.

De 12 uren van Hoei bestaat uit drie rondes van min of meer 140 kilometer, met vier speciale etappes op gesloten parcours. De rally wordt volledig op asfalt gereden en bezoekt de schitterende Condrozregio, boordevol uitzonderlijke wegen. De gemiddelde snelheid blijft altijd onder 50 km/u. Er zijn nog altijd twee categorieën: Revival (alleen rijden) en Twin (een klassiek team met piloot en copiloot). Dankzij drie leeftijdscategorieën vindt iedereen zijn gading: Avant-Guerre (geboren voor 31/12/1944), Après-Guerre (tussen 01/01/1945 en 31/12/1974). Auto's gebouwd tot 31/12/1974 zijn toegelaten, voor zover het model en de motorisatie al bestonden op 31/12/1969.

Wie volgt De Munck op?

"In overeenstemming met de tijdsgeest krijgt de categorie Revival de voorkeur boven de Twin-teams", legt Jean-François Devillers uit. "Een voordeliger puntensysteem in de Revival-categorie compenseert de extra moeilijkheid. Merk op dat in 2010 de uiteindelijke topdrie bestond uit deelnemers van de Revival-klasse, met Michel De Munck, Yves Noelanders en Jean-Pierre Mondron. Zelfs zonder dat voordelige coëfficïent toe te passen."

Het is nog een beetje te vroeg om een lijst met favorieten op te stellen, maar de grote namen zijn er klaar voor: Michel Closjans (auto nog te bepalen), Francis Lacroix (Porsche 911 S), Didier Lodewyckx (Fiat 850 Coupé), Claude Ninane (Ford Escort) en… Yves Noelanders (Volvo PV544), vastbesloten om een plaatsje te klimmen in de hiërarchie. Bij de teams met twee personen zijn er al enkele sterke duo's zoals Castelein-Deplanke (Porsche 904 GTS) en Fievez-Lys (BMW 1602) of Didier en Barthélemy de Callatay met de schitterende Ferrari 250 GT 2+2. Voor de volledigheid geven we mee dat de 12 uren van Hoei 

Signalons pour être complet que les Douze Heures de Huy 2011 in aanmerking komen voor de regelmatigheidswedstrijd van de RACB en de Challenge Prestige van FBVA. Als aanvulling op het sportieve evenement organiseert de RACB ook een gezapige rondrit voor oude wagens.

Kers op de taart: jouw favoriete website neemt deel met een schitterende Matra Bonnet Jet 6 van 1967. Na de vele problemen met de Citroën DS21 vorig jaar, hopen we dit jaar op meer geluk.  

Advertentie
Advertentie
Advertentie