Advertentie
Advertentie

Wat zijn de sterke punten van de Audi Q7?

1. De Audi Q7 voelt zich overal thuis

Ook vandaag blijft de Audi Q7 een sterke waarde, vooral qua rijgedrag. De premium SUV uit Ingolstadt is niet alleen erg comfortabel en goed geïsoleerd, hij blijft ook opvallend wendbaar voor zijn formaat. Dankzij die gebalanceerde mix voelt hij zich even goed in zijn sas op lange snelwegritten als op verkeersdrempels in de stad, of zelfs op bochtige landwegen en bergpassen.

Zwarte Audi Q7 op kronkelende weg met bergen op de achtergrond.
Bruine Audi Q5 SUV rijdt op bochtige weg door groene omgeving.
Zwarte Audi Q7 rijdt op een met bomen omzoomde weg, heldere hemel.
Advertentie
Advertentie

2. De prijs van de Audi Q7 ligt lager dan die van de concurrentie

In België is de Duitser uitsluitend verkrijgbaar met een 210 kW (286 pk) sterke dieselmotor of in twee plug-inhybride versies. De Audi Q7 start vanaf 76.279,99 euro in zijn instapversie op diesel. Daarmee is de SUV uit Ingolstadt zowat 6.000 euro goedkoper dan een Volvo XC90 of Mercedes GLE, en bijna 9.000 euro goedkoper dan een BMW X5! Als plug-inhybride lopen die prijsverschillen zelfs nog verder op. Let wel: hoewel hij standaard al behoorlijk uitgerust is, kan de Audi Q7 flink in prijs stijgen als je enkele van de vele pakketten en opties toevoegt.

 

Audi Q7 zwart geparkeerd op een dak, stijlvolle en moderne achteraanzicht.

3. Een echte premium gezins-SUV met veel binnenruimte en flexibiliteit

In tegenstelling tot zijn rechtstreekse rivalen, de BMW X5 en Mercedes GLE, biedt de Audi Q7 drie volledig onafhankelijke en verschuifbare zitplaatsen op de tweede rij. In vijfzitsconfiguratie heeft hij bovendien een grotere koffer dan zijn Duitse concurrenten én zijn Scandinavische rivaal, de Volvo XC90. De Audi Q7 kan tussen 867 en 1.993 liter aan bagage slikken, afhankelijk van de zetelconfiguratie.

Advertentie
Advertentie
Ruime kofferbak van een SUV met neerklapbare stoelen voor extra laadruimte.
Ruime kofferbak van een SUV, achterstoelen neergeklapt voor maximale laadruimte.

4. De Audi Q7 biedt 7 zitplaatsen, behalve...

Zoals eerder vermeld en in tegenstelling tot de BMW X5 en Mercedes GLE, bestaat de Audi Q7 wél met 7 zitplaatsen. Net zoals in de Volvo XC90 zijn de twee extra zitjes achterin niet bijzonder ruim en eerder geschikt voor kleinere passagiers, maar ze blijven bijzonder handig wanneer nodig. Bovendien verkleinen ze de kofferruimte van de Duitse SUV met minder dan 100 liter. Die varieert in 7-zitsconfiguratie van 780 tot 1.908 liter. Alleen de Land Rover Discovery doet beter op dat vlak. Jammer genoeg zijn niet alle motorisaties compatibel met deze indeling...

Advertentie
Advertentie
Interieur van een SUV met ruime beige leren stoelen en panoramische ramen.
Kofferbak van een BMW SUV met neerklapbare achterstoelen voor extra laadruimte.

Wat zijn de zwakke punten van de Audi Q7?

1. … bij de plug-inhybrides ontbreekt de derde zitrij

De twee plug-inhybrideversies van de Audi Q7 kunnen jammer genoeg niet worden uitgerust met 7 zitplaatsen, zelfs niet als optie. De reden? Hun grote batterij van 25,9 kWh (waarvan 22 kWh bruikbaar) neemt simpelweg te veel plaats in. Die batterij snoept bovendien 130 liter van de koffer weg in volledig neergeklapte configuratie, en zelfs 304 liter met 5 zitplaatsen overeind! En het ergste is: ondanks dat verlies brengt die batterij geen drastische winst op vlak van verbruik of elektrische actieradius...

Zwarte Audi Q7 op dakterras met heldere hemel, stijlvolle lichtmetalen velgen.

2. Verouderde aandrijflijnen, vooral de hybrides

Na niet één, maar twee facelifts moeten we toegeven dat de motorisaties van de Audi Q7 stilaan verouderd zijn. De huidige – tweede – generatie van de Duitse SUV dateert immers al van 2015! Gelukkig blijft de V6 diesel relatief zuinig voor zijn formaat, al zijn de equivalente motoren van zijn rivalen efficiënter. De grootste ontgoocheling blijft echter bij de plug-inhybrideversies, die in de praktijk slechts 45 tot 60 km elektrisch kunnen rijden, in plaats van de theoretische 84 km. En zodra de elektrische ondersteuning op is, blijkt de V6 behoorlijk dorstig…