François Piette

27 FEB 2008

Audi TT TDI : in afwachting van de R8 TDI ?

Er werd veel over gesproken en geschreven, maar nu is het zo ver, Audi gaat de TT uitrusten met een dieselmotor…sommigen zullen dat waarschijnlijk schandalig vinden! Hij zal nochtans uitgerust worden met een aangepaste versie van de 2.0 TDI van 170 pk. Net zoals zijn kleinere broer, de 140 pk, maakt ook deze motor gebruik van een common rail injectie. Volgens Audi is dit een minder lawaaierige en lineaire oplossing, wat een goeie zaak is want de oudere injectoren van de dieselmotoren passen niet echt bij de TT.

De TDI zal enkel beschikbaar zijn in Quattro versie en de 350 Nm koppel, beschikbaar tussen 1.750 en 2.500 tr/min, laten deze TT toe om in 7.5 seconden van à tot 100 km/u te geraken (7.7 seconden voor de roadster) met een topsnelheid van 226 km/u (223 voor de roadster). De benzineversies doen het beter, maar het aangekondigde verbruik van 5.5 liter voor 100 km verantwoordt ongetwijfeld de dieselversie. Nog beter, hij voldoet aan de Euro5 normen.

Om in hun verantwoording nog verder te gaan herinnert Audi ons er aan dat ze met een dieselmotor de 24 uren van Le Mans hebben gewonnen. Voor alle details moeten we in Genève zijn, het autosalon waar de TT TDI aan het publiek voorgesteld zal worden. Voor de eerste leveringen zullen we moeten wachten tot de zomer.

Advertentie
Advertentie
Advertentie