Brixius Kell

29 NOV 2012

AutoRAI 2013 afgelast?

Er zijn geruchten dat de AutoRAI in 2013 niet zou doorgaan. Volgens de ene bron lijkt het uitgemaakte zaak en heeft de organisatie de beslissing genomen na overleg met de auto-importeurs. Volgens een andere bron zou het overleg nog gaande zijn en is een AutoRAI in gereduceerde vorm niet uitgesloten. Hoe het ook zal aflopen, de reden voor het overleg moet niet ver gezocht worden: de crisis woedt bikkelhard in de autosector.

Op zich is dat geen nieuws, maar dat belangrijke marketingevenementen als de AutoRAI, toch één van de grootste salons in Europa, simpelweg zouden worden afgelast, is een signaal waar een mens toch koude rillingen van krijgt. Marketing, reclame en bij uitbreiding alles wat de omzet kan doen toenemen, is normaal één van de laatste posten waar radicaal in gesnoeid wordt. De reden is éénvoudig. Een gebrek aan omzet is zowat het ergste wat een bedrijf kan overkomen.

Een kort, sterk vereenvoudigd en daarbovenop fictief voorbeeld kan dat illustreren.

Laat ons veronderstellen dat een autoconstructeur op een jaar 1.000 wagens produceert. De produktiekost per wagen, alles in, bedraagt 5.000. De wagens worden verkocht voor een prijs van 5.750. De volledige produktiekost bedraagt dan 5.000.000 en, indien alle wagens verkocht worden, bedragen de inkomsten 5.750.000. Wat een winst van 750.000 oplevert.

Stel nu dat de produktiekosten onderschat werden en 10% hoger uitkomen, zijnde een totaalkost van 5.500.000. In de boardroom vallen dan ongetwijfeld harde woorden en zal iemand de zondebok zijn. Maar al bij al, blijft er nog steeds een winst over van 250.000. Heel dramatisch is dat niet.

Als daarentegen de omzet 10% daalt, bedragen de opbrengsten slechts 5.175.000. Bij een vaste produktiekost van 5.000.000 levert dat een winst van 175.000 op.

In het simpel voorbeeld hiervoor heeft een stijging met 10% van de produktiekost, bij een vaste omzet, als gevolg dat de winst met een goede 66% daalt. Een daling van de omzet met 10% heeft evenwel tot gevolg dat de winst met meer dan 75% daalt.

Ieder iets of wat vooruitziend management zal er natuurlijk wel naar streven om, bij een omzetdaling van 10%, ook de produktie, en dus de kost van die produktie, met 10% te laten dalen. Indien dat perfect op elkaar afgestemd wordt, wat in se al schier onmogelijk is, zal de winst logischerwijze ook met 10% dalen en stranden op 675.000.

In de autosector is voormeld afstemmen van de produktiekost op de omzet überhaupt imperfect. Een substantieel deel van de produktiekost van een wagen zit namelijk in research en ontwikkeling, alsmede in de infrastructuur nodig voor de produktie (assemblageband, fabriek etc.) Die kosten worden gemaakt nog voor er van de verkoop van een eerste wagen gesproken wordt. Als de omzet dan tegenvalt, is het kalf dan ook al half verdronken.

Het moge duidelijk zijn: omzet is heilig.

Het afzeggen van een beurs als de autoRAI legt dan ook pijnlijk bloot hoe diep de crisis in de autosector zit. Meer misschien zelfs dan de sluiting van Ford Genk. Ook al is de impact van dat laatste op een samenleving immens veel zwaarder.

Een mens wordt er stil van. En gedachten spoken door het hoofd. Misschien niet slecht om er eens een paar op papier te zetten. To be continued.

Dit zou toch nog mogelijk moeten zijn, dunkt ons:

Advertentie
Advertentie
Advertentie