Vroom

20 JAN 2021

AUTOSALON IN JE OREN #1: “Voor ons is dit jaar het jaar van de elektrificatie.” ‑ Bastien Van den Moortel

Omdat het Autosalon niet doorgaat, lanceert VROOM.be een podcast met het laatste autonieuws. Ontdek hier wat Mercedes-Benz in petto heeft voor 2021.

Corona of geen corona: the show must go on. Dat geldt ook voor het Autosalon. Daarom lanceren wij de VROOM.be podcast, dé online show voor autoliefhebbers die op de hoogte willen blijven van het laatste autonieuws, tips, trends en lanceringen voor 2021. Kortom: wij brengen het Autosalon tot in je oren! 


Mijn naam is Hans van VROOM.be. Ik ben zelf een autoliefhebber, gepassioneerd door mobiliteit in het algemeen, en in deze aflevering praat ik met Bastien Van den Moortel, PR Manager bij Mercedes-Benz Cars in België en Luxemburg. Klik hier om de podcast te beluisteren of lees het volledige interview met Bastien hieronder. We praten onder meer over corona, launches in 2021, het nieuwe MBUX Hyperscreen, Formule 1, Formule E en AMG.

Welkom Bastien!

Bastien Van den Moortel: Dankjewel Hans. Goedemiddag. (glimlacht)

Goedemiddag, mag ik vragen om jezelf even kort voor te stellen?

Bastien Van den Moortel: Ik ben Bastien Van den Moortel. Ik werk al bijna 20 jaar voor Mercedes-Benz. Na verschillende meer commerciële functies ben ik met veel plezier op de persafdeling terechtgekomen, waar ik nu ongeveer 2,5 jaar actief ben.

Dus jij kent Mercedes-Benz vanbinnen en vanbuiten?

Bastien Van den Moortel: Ik hoop het. Ik denk het. Ik ken het huis toch al een tijdje. Ik denk dat dat wel een vereiste is voor de job. (glimlacht)

Ik denk dat we het er allemaal over eens kunnen zijn dat 2020 een bewogen jaar was. Hoe hebben jullie dat ervaren?

Bastien Van den Moortel: Tgoh ja, zeker bewogen. Geen makkelijk jaar voor niemand – privé of op het werk – maar da’s het mooie natuurlijk aan de mens, dat hij zich aanpast, zoals we nu met elkaar communiceren via digitale weg in de plaats van elkaar live te zien, wat de normale gang van zaken zou zijn.

Het is ook voor ons dus een overgangsjaar geweest. Er waren al digitale plannen die klaar lagen om uitgevoerd te worden, maar die zijn natuurlijk in een versnelling geraakt. Niet alleen bij ons – laten we zeggen het moederhuis – maar ook bij onze dealers. 

Al bij al heeft iedereen zich snel kunnen aanpassen. Dat geldt voor showrooms die gesloten bleven, werkplaatsen die al dan niet mochten openblijven… Dat heeft uiteraard een impact gehad op onze verkoopcijfers, maar al bij al had het veel erger kunnen zijn. We zijn blij dat we het jaar met een product-offensief van hybrides nog vrij goed afgesloten hebben. De vooruitzichten zien er ook goed uit.

Wat heeft Mercedes-Benz in petto voor 2021?

Bastien Van den Moortel: Voor ons is dit jaar het jaar van de elektrificatie. Voor bijna heel ons gamma bestaat er eigenlijk al een plug-in hybride-variant, al dan niet in benzine. Bij de grotere modellen zelfs in benzine én diesel. Nu stellen we dan naast de EQC, de smart EQ en de EQV de EQA voor in januari. Dat is eigenlijk de elektrische broer van de GLA, een compactere SUV die zuiver elektrisch zal rijden. 


20210118162702het-jaar-van-de-elektrificatie---quote---mercedes-benz.png

Iets later op het jaar komt de EQS, een veelbelovend model. De naam zegt het zelf: een S-Klasse. Dat zal dan ook de S-Klasse onder de elektrische wagens zijn. Er is al veel over geschreven. De verwachtingen liggen hoog. Ik kan je wel al zeggen dat het een belangrijk product zal zijn voor ons. Wij willen een leidinggevende rol hebben binnen automobile op elektrisch vlak, en met de EQS staan we op technologisch vlak heel ver. Naar cijfers toe zal dit model bijvoorbeeld een autonomie hebben van 700 km.


20210119132426mercedes-benz-eqs---production.jpg

Dat is niet min. Je zegt het zelf, die elektrificatie is iets waar hard op wordt ingezet. Is de toekomst voor Mercedes-Benz volledig elektrisch op termijn?

Bastien Van den Moortel: Wij hebben natuurlijk ook nog een overgang. Dat maakt deel uit van onze strategie. Dit jaar bijvoorbeeld komt ook de nieuwe C-Klasse uit. Dat zal nog een conventioneel model worden zoals we hem nu kennen. Nieuwe C-Klasse Berline en Break die samen uitkomen. Later op het jaar komt ook de EQB uit. Op het platform van diezelfde EQS komen er nog berlinevarianten en twee SUVs. Het is dus een mix van de twee. 

Onze bedrijfsstrategie – Ambition 2039 – dat is heel de vloot CO2-neutraal maken. Dat gaat van de productie tot het gebruik, en eigenlijk achteraf ook de recyclage van de wagen. Hoe we dit gaan bereiken is een mix van verschillende aandrijvingen met een hoofdrol voor elektrisch en plug-in hybride, maar we hebben ook nog altijd de conventionele verbrandingsmotor waar we nog steeds in geloven. 


“Onze bedrijfsstrategie – Ambition 2039 – dat is heel de vloot CO2-neutraal maken. Dat gaat van de productie tot het gebruik, en eigenlijk achteraf ook de recyclage van de wagen.”



Het is dus eigenlijk een totaalplaatje. Zullen we op termijn helemaal elektrisch gaan? Die kans is groot, waarschijnlijk ook wel met batterijen, maar niet zoals we die nu kennen. Batterijen gaan ook nog serieus evolueren. Er moet nog veel gebeuren, maar we kijken ernaar uit. (glimlacht)

Je vertelde al over de komst van de EQS. Eén van de belangrijkste zaken waar veel over geschreven wordt is het MBUX Hyperscreen: de interface is een volledig dashboard. Kan je daar al iets meer over vertellen? Wat mogen we hiervan verwachten?

Bastien Van den Moortel: Ik heb twee jaar geleden een versie van de wagen gezien die zo goed als productieklaar was en ik herinner mij dat ik toen twee keer aan de ingenieurs gevraagd heb of het scherm dat ik zag wel de definitieve versie was. (lacht) Diezelfde ingenieurs bleven maar knikken.


20210119131358mbux-hyperscreen---merecedes-benz.jpg

Ik vond het fantastisch. Het is indrukwekkend. Het MBUX-systeem waar we nu over beschikken is al vrij baanbrekend, maar dit gaat nog een stapje verder, waarbij we eigenlijk van de A-stijl tot de A-stijl één groot scherm hebben. Niet alleen voor de bestuurder, maar dus ook voor de passagier. Terwijl de passagier meereist, kan hij ook gebruikmaken van de verschillende functies van het MBUX-systeem.


“Autonoom rijden blijft een van de belangrijke topics die eraan zullen komen in zeker vastgestelde omstandigheden.”



Dat vooral onder de naam “zero layer”: je moet niet te veel door menu’s gaan scrollen, je kan alles gaan aantikken en vindt alles terug op één groot scherm. Dat wil zeggen dat de bestuurder gewoon kan rijden en de informatie kan opvragen die hij nodig heeft, terwijl de passagier bijvoorbeeld naar een film kan kijken.

Is dat al een sneak peak naar de toekomst, waar we meer gaan denken aan autonoom rijden?

Bastien Van den Moortel: Autonoom rijden blijft één van de belangrijke topics die eraan zullen komen in zeker vastgestelde omstandigheden. Het digitale aspect in de auto – connectiviteit in combinatie met veiligheid – zal ook deel uitmaken van die autonome wagen. De wagen wordt deze lente nog voorgesteld, dus zo’n verre toekomst is het niet. (glimlacht)

Hij ziet er super-futuristisch uit. In elk geval veelbelovend. Even terug naar vandaag, naar de Formule 1. Jullie doen het er al heel lang heel erg goed. Waarom is Formule 1 eigenlijk zo belangrijk voor Mercedes-Benz als merk?

Bastien Van den Moortel: Het is in de autosport toch nog altijd het hoogst haalbare, met alle respect voor andere disciplines. Ik ben zelf een grote fan van de rallysport, maar als we puur kijken naar aanzien blijft het hele Formule 1-circus erg belangrijk. Dagelijks wordt er wel iets over geschreven, al is het over een piloot, een renstal of gelijk wat.

Onze CEO Ola Källenius heeft het eigenlijk mooi gezegd. Hij heeft gezegd dat het gek zou zijn moest Mercedes met de Formule 1 stoppen om zo alles op te geven wat we tot nu toe hebben opgebouwd. Er zijn nog altijd heel veel zaken die moeten en zullen veranderen, zoals een CO2-neutraal Formule 1. 


“Mercedes heeft zich geëngageerd in de Formule E en ze komen natuurlijk niet om een figurantenrol te spelen.”



We kunnen nog heel veel leren van de recuperatie, want we zitten eigenlijk al een aantal jaren in het hybride-tijdperk van de Formule 1. Sindsdien heeft Mercedes-Benz ook gedomineerd. We mogen niet vergeten dat dit ook een uitstalraam is qua technologie en dat deze wagens vrij extreem worden gebruikt. Hetzelfde voor de Formule E. Dat zijn eigenlijk levensechte labo’s voor de auto van morgen waar jij zelf mee gaat rijden.

Inderdaad. Het lijkt er ook op – om het even over Formule E te hebben – dat Mercedes één van de sterkhouders is. We hebben net het vertrek van BMW en Audi gehad. Is het een bewuste keuze om daar mee aan de kar te trekken?

Bastien Van den Moortel: Zeker en vast. Mercedes heeft zich geëngageerd in de Formule E en ze komen natuurlijk niet om een figurantenrol te spelen. We hebben een naam en die moeten we dan ook altijd gaan waarmaken. Het zag er veelbelovend uit, want onze Stoffel heeft op het einde van het seizoen de laatste race gewonnen en is geëindigd als vice-kampioen. Er zit potentieel in de wagen.

Laten we ook niet vergeten – als we kijken naar het Formule E-team – dat dit één renstal is die onder Toto Wolff valt, dé architect achter het Formule 1-team. Wanneer hij aan iets begint dan levert hij geen half werk.

Een gedreven man in elk geval. Hij heeft ook een beetje aangestuurd op een cap op de uitgaven om zo een gelijk speelveld te creëren in de Formule E ook. De grootste uitdaging zal zijn om hier op de korte termijn een betere lijn in te trekken?

Bastien Van den Moortel: Ik denk dat dat zeker belangrijk is. Enerzijds heeft de autowereld het niet makkelijk, dus kosten besparen lijkt mij iets heel logisch. Anderzijds, moesten de budgetten zó hoog zijn dat andere merken niet zouden kunnen deelnemen dan zou dat ook weer spijtig zijn. Die drempel zou zo laag mogelijk moeten blijven.


20210119131854formule-e---mercedes-benz.jpg


Inderdaad. Het Autosalon van 2021 kan niet echt doorgaan. Er zijn wel wat online initiatieven, maar het zal toch niet hetzelfde zijn. Wat mis je zelf het meeste aan het Autosalon?

Bastien Van den Moortel: Ik mis niet de drukte of de geur van hotdogs tussen de paleizen… (lacht) Maar het is al bijna 20 jaar een traditie voor mij en mijn collega’s en we missen het wel als team. Als merk missen we zo’n Autosalon natuurlijk ook, want het is eigenlijk de grootste kans om jaarlijks onze klanten te zien. Dan gaat het over de particuliere klant, de prospects, de grote fleet-klanten. Die zien we allemaal in die periode. Dat gaan we dit jaar missen. 

We hebben wel één en ander op poten gezet om toch mensen te kunnen informeren via digitale weg. Onze website heeft dan ook als thema “Hey Mercedes, let’s talk.”. Mensen kunnen in gesprek gaan met ons. We hebben ook een klein mini-salon op de hoofdzetel ingericht waar we grote B2B-klanten gaan uitnodigen. Er is geen salon. We missen het en we hopen dat het 2022 wél zal doorgaan.

Dat hopen we allemaal denk ik. Als autoliefhebber heb ik het natuurlijk ook graag even over AMG. De nieuwste AMG-modellen zijn vaak al hybrids. Mogen we van AMG ook volledig elektrische modellen verwachten in de toekomst?

Bastien Van den Moortel: Ja, sowieso. Die “Ambition 2039” waar ik eerder over sprak is niet enkel van toepassing op de klassieke personenwagen, maar op heel ons gamma. Dat geldt dan ook voor een G-Klasse bijvoorbeeld. Er komt ook een elektrische G-Klasse. Bij AMG zal dat niet minder zijn. Zo komt er een plug-in hybride in ons AMG-gamma, meerdere zelfs – dat is al een tijdje bekend – maar er zullen ook volledig elektrische AMG’s bestaan. 

Veel mensen associëren AMG nu natuurlijk met een mooi klinkende, brullende V8 met sportieve eigenschappen. Die sportieve eigenschappen zullen nog altijd bestaan, maar weliswaar op een elektrische auto.

Zoals te verwachten viel. Ik ben blij om dat te horen in elk geval. Een paar jaar geleden hebben we de SLS AMG gehad die volledig elektrisch was, maar nog niet zo’n grote range had, dus ik denk dat er zeker wel een markt voor is. Onze tijd zit er bijna op. Ik zou graag afsluiten met mijn rondje “Quick-fire questions” als je er klaar voor bent. Je krijgt 10 vragen, waarbij je telkens kan kiezen uit twee mogelijke antwoorden.

Fiets of step?

Bastien Van den Moortel: Fiets.

Uit eten of uithalen?

Bastien Van den Moortel: Zelf koken, maar neem maar uithalen dan.

Een tweezitter of een SUV?

Bastien Van den Moortel: Tweezitter.

Formule 1 of Formule E?

Bastien Van den Moortel: Een mix van de twee zou leuk zijn, maar voorlopig ga ik het nog bij Formule 1 houden.

Manueel of automaat?

Bastien Van den Moortel: Manueel.

Francorchamps of Nürburgring?

Bastien Van den Moortel: Altijd Francorchamps. (glimlacht)

Radio of podcast?

Bastien Van den Moortel: Podcast.

Ring van Antwerpen of Ring van Brussel?

Bastien Van den Moortel: Geen van beide, maar voorlopig valt het goed mee op de Ring van Brussel. (lacht)

Met de auto door de binnenstad of autovrij centrum?

Bastien Van den Moortel: Autovrij centrum.

En dan nog een specifieke vraag voor Mercedes: 300 SL Gullwing of de SLR McLaren?

Bastien Van den Moortel: De Gullwing. Dat is nu mijn persoonlijke mening, maar binnen 200 jaar gaan we dat nog altijd een bloedmooie auto vinden.

Ik denk dat ook. Dat is één van de top 10 auto’s ooit gemaakt voor mij. Ik kan jou alleen maar bijtreden. Goed. Het zit erop. Bedankt Bastien, om toelichting te geven bij wat Mercedes-Benz in het volgende jaar en op de lange termijn kan betekenen. Zijn er dingen die je graag nog kwijt wil voor we afsluiten?

Bastien Van den Moortel: Ik wens iedereen een goede gezondheid toe, een prettig 2021 en dat alles goed mag verlopen voor iedereen en voor alle collega’s binnen de sector. Het jaar op een positieve noot eindigen, dat zou heel leuk zijn.

Daar gaan we allemaal voor duimen. Hartelijk bedankt, Bastien, en tot een volgende keer!

Vond jij deze aflevering interessant? Vergeet je dan zeker niet te abonneren én volg ons op Facebook, Instagram, Pinterest, Twitter en LinkedIn. We hebben nog heel wat autonieuws voor jou in petto. Bedankt om te luisteren en tot de volgende keer!

Advertentie
Advertentie
Advertentie