of


Nog geen account?

Dagelijkse nieuwsbrief

We brengen je dagelijks het beste autonieuws

Wekelijkse nieuwsbrief

We brengen je wekelijks het beste autonieuws


Heeft u al een account?

{"fr":"","nl":""}
{"fr":"Autoroute belge avec voitures et camions sous un système de péage électronique.","nl":"Belgische snelweg met auto's en vrachtwagens onder een elektronisch tolheffingssysteem."}
1/2

Opgepast voor boetes: alle trajectcontroles actief vanaf 2026

Momenteel staat een deel van de trajectcontroles in België uitgeschakeld wegens een gebrek aan servercapaciteit bij de politie. Maar dat lijkt te veranderen vanaf 2026…

Geschreven door Yeelen Möller

26 Augustus 2025

Advertentie

Ons land telt meer dan 1.000 trajectcontroles die zowel op snelwegen, gewestwegen en op gemeentelijke wegen staan opgesteld. Het overgrote merendeel daarvan staat trouwens in Vlaanderen, maar ook in het zuidelijke deel van het land worden er tientallen ANPR-camera’s per jaar opgesteld. Een troost voor hardrijders: ze werken niet allemaal. Door een gebrek aan computerkracht bij de politie, moet er sinds een paar jaar een deel van het netwerk worden stilgelegd om het systeem niet te overbelasten. Maar daar komt vanaf volgend jaar verandering in.

Om gerechtelijke onderzoeken goed te kunnen uitvoeren, en om meer inkomsten te halen uit verkeersboetes, heeft minister van Binnenlandse Zaken en Veiligheid Bernard Quintin (MR) 10,2 miljoen euro uitgekeerd aan de politie voor een nieuw computersysteem voor de ANPR-camera’s. Dat schrijft HLN. Het systeem heet ANPR@GPI en maakt gebruik van software die door de Antwerpse politie is ontwikkeld. Het verschil in computerkracht is significant: het nieuwe systeem kan de data van tot 10.000 camera’s tegelijk verwerken.

Alle camera’s weer actief vanaf 2026

Het gevolg: alle ANPR-camera’s in het land kunnen weer worden ingeschakeld, ongeacht het merk of model. Alle Belgische politiezones kunnen daarmee informatie uitwisselen met elkaar via hetzelfde systeem. Het nieuwe computersysteem komt vanaf 2026 online. De kans is dus groot dat er vanaf volgend jaar heel wat meer boetes in de bus zullen vallen. De politie verklapt niet hoeveel ANPR-camera’s er momenteel in ‘slaapstand’ staan, maar het aantal zal groot zijn: heel wat nieuwe trajectcontroles van de afgelopen twee jaar zijn nooit ingeschakeld geweest door de verouderde servers.

Belgische snelweg met auto's en vrachtwagens onder een elektronisch tolheffingssysteem.
Advertentie

AI gaat verder dan alleen nummerplaten

Maar het nieuwe computersysteem van de politie gaat verder dan alleen de nodige serverkracht bieden voor de ANPR-camera’s. De camera’s worden ook ‘slimmer’ dankzij een nieuwe analysesoftware, FOCUS-ANPR. Die maakt gebruik van AI om meer te doen dan alleen nummerplaten aflezen. Het systeem kan ook het model van auto herkennen, de route die hij heeft afgelegd en zelfs konvooien van verdachte voertuigen en abnormaal verkeersgedrag.

Drugsvervoer opsporen… maar ook auto’s zonder keuring

Het doel? Criminaliteit op de weg opsporen, zoals drugsvervoer, vluchtmisdrijven of zelfs verdachte voertuigen die mogelijks betrokken zijn bij inbraken of andere terugkerende misdrijven. Maar vermoedelijk wordt het hiermee ook gemakkelijker voor de politie om snelheidsduivels of konvooien die asociaal rijgedrag vertonen te ontdekken en te onderscheppen.

 

En ook wagens die zonder geldig keuringsbewijs of zonder verzekering rondrijden, mogen volautomatisch een boete verwachten. In de toekomst zou het ook mogelijk worden om telefoongebruik achter het stuur te herkennen via de slimme camera’s. Een grote stap vooruit om de veiligheid te handhaven… maar met welke gevolgen voor de privacy?

Yeelen
							Möller

Yeelen Möller

Advertentie