François Piette

1 AUG 2011

BMW i8: het beste van twee werelden

Met het concept i8 snoert BMW iedereen de mond die het einde van de sportwagen had voorspeld bij de komst van de hybride en elektrische wagens. De i8 is een raszuivere sportieveling (353 pk), die verduiveld zuinig is: 3 l/100 km. 

Hybride

Hoewel BMW met zijn zescilinders-in-lijn een ijzersterke reputatie heeft als motorenbouwer, vinden we onder de motorkap van dit opvallende prototype een driecilinder. Een halve zescilinder, zullen kwatongen beweren, maar die drie cilindertjes presteren naar behoren: 223 pk en 300 Nm. En dat alleen voor de voorwielen.

Om de achterwielen aan te drijven, is er ook nog een elektromotor met 131 pk en 250 Nm. Kortom, de i8 gaat vlot vooruit en is dankzij de twee motoren heel sterk (353 pk en 550 Nm). Genoeg om 0 tot 100 km/u af te leggen in minder dan vijf seconden.

Het verbruik bedraagt nochtans maar 3 l/100 km. Hierbij moeten we wel aanstippen dat de lithium-ionbatterijen in puur elektrische modus een autonomie van 35 km verzekeren, als ze volledig opgeladen zijn. Daarvoor moet je de auto aan een gewoon stopcontact koppelen.

Een blok Emmental

BMW keek niet op een inspanning meer of minder in zijn zoektocht naar een gestroomlijnd profiel en goede energiebalans. Lees: deze schoonheid is vormgegeven als een blok Emmental, helemaal samengeperst om de luchtstroom en de aerodynamica te verbeteren.

Het concept achter het concept

Het concept i8, dat wellicht dicht bij de serieproductie staat, herinnert aan een ander studiemodel, de Vision EfficientDynamics. Niet alleen qua techniek, maar ook qua stijl. Spectaculaire deuren geven toegang tot het interieur met twee zetelrijen (2+2).

Advertentie
Advertentie
Advertentie