of


Nog geen account?

Dagelijkse nieuwsbrief

We brengen je dagelijks het beste autonieuws

Wekelijkse nieuwsbrief

We brengen je wekelijks het beste autonieuws


Heeft u al een account?

{"fr":"Voiture de sport bronze sur place pavée, devant un bâtiment historique élégant.","nl":"Bronzen sportauto op geplaveide locatie, voor elegant historisch gebouw."}
{"fr":"Vue arrière d'une supercar Bugatti bronzée, GTT, avec détails d'échappement et design aérodynamique.","nl":"Achteraanzicht van bronzen Bugatti supercar GTT, met uitlaatdetails en aerodynamisch ontwerp."}
1/4

Garagisti & Co GP1: 2.45 miljoen pond voor deze Britse hypercar

Het klinkt misschien eerder Italiaans, maar Garagisti & Co is wel degelijk Brits. Het nieuwe merk wil 25 stuks bouwen van zijn GP1 hypercar. Geen elektrische bolide, wel één met een 800 pk sterke turboloze V12 en een handgeschakelde versnellingsbak.

Geschreven door Arnaud Henckaerts

8 Augustus 2025

Advertentie

Autoliefhebbers met geld weten op dit moment niet waar eerst kijken. Niet alleen gevestigde waarden zoals Ferrari, Aston Martin of Bugatti brengen in gelimiteerde oplage exclusieve bolides uit, ook nieuwe merken stellen projecten voor met lekkers op vier wielen. In het Verenigd Koninkrijk is nu weer één van die nieuwe merken opgestaan: Garagisti & Co. Het merk wil naar eigen zeggen een ‘analoge’ hypercar bouwen zonder elektrificatie, automatisering of algoritmes.

Bronzen sportauto op geplaveide locatie, voor elegant historisch gebouw.
Advertentie

Bugatti-designer

Het resultaat, de GP1, klinkt op papier alvast veelbelovend. Garagisti startte vanaf een wit blad. Het ontwikkelde een koolstofvezel monocoque chassis dat gebouwd wordt door Dexet Technologies, waarrond Angel Guerra een koetswerk tekende. De ontwerper, die eerder aan de tekentafel stond bij Bugatti en Rimac, zorgde voor een koetswerk dat modern oogt, maar ook teruggrijpt naar de aerodynamische bolides uit de jaren ‘80, ‘90 en 2000. Volgens het merk zelf zien potentiële klanten er de door Marcello Gandini getekende Lancia Stratos Zero in, maar elementen van Lamborghini-modellen of bijvoorbeeld de Jaguar Xj220 zou je er ook in kunnen zien.

 

Achteraanzicht van bronzen Bugatti supercar GTT, met uitlaatdetails en aerodynamisch ontwerp.
Advertentie

Atmosferische V12 met 800 pk

Onder dat koetswerk wordt het pas echt interessant. Terwijl veel van de nieuwe merken gaan voor een elektrische aandrijflijn en de duizelingwekkende cijfers die kan opleveren, ontwikkelde Garagisti samen met specialist Italtecnica een gloednieuwe V12. Één zonder turbo’s of elektrificatie, om hem zo puur mogelijk te houden, maar wel één die met een cilinderinhoud van 6.6 liter 800 pk en een koppel van 700 Nm levert aan 9.000 toeren per minuut. Dat vermogen wordt aan de achterwielen afgeleverd via een handgeschakelde zesversnellingsbak. Een ophanging van Öhlins en remmen van Brembo moeten ervoor zorgen dat het vermogen efficiënt ingezet en gestopt kan worden. Een ‘oldschool’ sportwagen voor puristen dus, met een gewicht dat onder de 1.000 kg moet blijven!

Luxe interieur van een hypercar met beige lederen stoelen en stijlvol vormgegeven stuur.
Advertentie

Work in progress

Het prijskaartje van de Garagisti & Co GP1 is navenant: het bedrijf wil voor de 25 stuks die het plant elk 2.45 miljoen Britse pond, zo’n 2.85 miljoen euro… exclusief taksen en BTW. Daarvoor krijgen de eigenaars wel een heerlijk puur ‘twin cockpit’-interieur zonder grote schermen, maar wel een koffer die ruim genoeg moet zijn voor ‘grand touring’ roadtrips… hopelijk houden de potentiële kopers de exclusieve bolide dus niet in de garage. De eerste 12 van hen krijgen trouwens toegang tot het ‘Open Doors’-programma van Garagisti, en daarmee ook inspraak in het ontwikkelingsproces. Work in progress op zoek naar financiers dus?

 

Arnaud
							Henckaerts

Arnaud Henckaerts

Advertentie