of


Nog geen account?

Dagelijkse nieuwsbrief

We brengen je dagelijks het beste autonieuws

Wekelijkse nieuwsbrief

We brengen je wekelijks het beste autonieuws


Heeft u al een account?

{"fr":"Feu arrière lumineux de la voiture Gordon Murray Automotive T.33, design élégant et moderne.","nl":"Helder achterlicht van Gordon Murray Automotive T.33, elegant en modern ontwerp."}
{"fr":"","nl":""}
1/3

Een T.33S bij Gordon Murray Automotive in de zomer van 2025!

De T.33S zal waarschijnlijk de laatste supercar van GMA zijn die gebruikmaakt van de Cosworth V12. Volgens Gordon Murray zal hij immers opgevolgd worden door een heel ander soort voertuig…

Geschreven door Sébastien Vanhouche

31 December 2024

Advertentie

In een recent interview met onze collega’s van het Engelse magazine Autocar, tijdens hun wekelijkse podcast, kondigde Gordon Murray aan dat er deze zomer een radicalere ‘S’-variant van zijn T.33 komt! Hij maakte ook van de gelegenheid gebruik om zijn visie op de toekomst van zijn bedrijf te delen.

Na de T.50, T.50S, T.33 en T.33 Spider zal GMA binnenkort een vijfde voertuig voorstellen dat wordt aangedreven door de inmiddels legendarische 3,9-liter grote atmosferische V12-motor ontwikkeld door Cosworth. Het technische pareltje zal te vinden zijn in de T.33S, het hoogtepunt van het vakmanschap van het Britse bedrijf.

In tegenstelling tot de T.50S, de meest extreme variant van de spirituele opvolger van de McLaren F1, heeft Gordon Murray al laten weten dat de T.33S niet exclusief bedoeld is voor het circuit. Hij gaf aan dat het gaat om "een straatlegale auto, maar met een sterkere focus op prestaties op het circuit". Dat prikkelt onze nieuwsgierigheid!

Advertentie

De GMA T.33S: toonbeeld van het vakmanschap bij de Britse autobouwer!

Helaas gaf Gordon Murray in zijn interview met Autocar geen technische details vrij over de GMA T.33S. Toch kunnen we aannemen dat deze meer radicale versie zowel lichter als krachtiger zal zijn dan de ‘instapversie’ van de supercar van de Britse autobouwer, zonder echter te concurreren met het vlaggenschip, de indrukwekkende T.50.

De T.33S zou naar verwachting tussen de 986 kg en 1.100 kg wegen, terwijl zijn V12 een vermogen tussen de 615 pk en 663 pk zou leveren. Wat de rode lijn betreft, hoeven fans zich geen zorgen te maken: die blijft ruim boven de 10.000 tpm. De productie zal vermoedelijk beperkt blijven tot minder dan 100 exemplaren, waarschijnlijk 25, net als bij de T.50S.

Het enige wat we momenteel met zekerheid weten over de T.33S, is dat de onthulling gepland staat voor de zomer van 2025.

Gele Cosworth GMA V12 motor met chromen uitlaatspruitstukken, hoogwaardig prestatiedetail.
Advertentie

De T.33S gevolgd in 2028 door een "volledig ander type” voertuig

Gordon Murray sprak tijdens zijn gesprek met Autocar ook over de toekomstplannen van GMA. Het zal de komende jaren relatief stil zijn rond de autobouwer, aangezien er geen nieuwe modellen gepland staan vóór 2028. Tot die tijd zal GMA druk bezig zijn met de productie van de T.50, T.50S, T.33, T.33 Spider en de nieuwe T.33S.

Daarna zal het merk een "volledig ander type” voertuig voorstellen, gebaseerd op een compleet nieuwe architectuur. Dat zou niet alleen zonder een V12 kunnen zijn, maar het is mogelijk zelfs geen supercar! De enige details die de legendarische ingenieur vrijgaf, zijn dat de productie, zoals bij alle GMA-modellen, beperkt zal blijven tot 100 exemplaren en dat dit voertuig "het beste in zijn soort" zal zijn.

Maar welk soort voertuig het wordt? Helaas zullen we nog even geduld moeten hebben om daarachter te komen...

Sébastien
							Vanhouche

Sébastien Vanhouche

Advertentie