De derde generatie Dacia Duster werd gelanceerd in 2024 en is dus nog piepjong, maar vernieuwt nu al zijn motorengamma om beter aan te sluiten bij dat van zijn grote broer, de Bigster. En van die gelegenheid maakt hij gebruik om zich te verrijken met een originele hybride LPG 4x4-versie, een unieke combinatie op de markt.
Design - Dacia Duster
Een design dat blijft aanspreken
Bij deze technische update is er visueel niets gewijzigd. De Duster behoudt zijn stoere, hoekige lijnen met iets van een Jeep-uitstraling. Let op de verzonken handgrepen achteraan, robuuste voor- en achterbumpers in kleur en kunststof flankbeschermers in gerecycleerd materiaal. Een gespierd design dat nog steeds in de smaak valt en waarvan de Bigster, zijn grotere broer, het meeste heeft overgenomen. Die is in wezen een verlengde Duster met meer beenruimte en koffervolume.



Gebruiksgemak - Dacia Duster
Ruim, maar donker interieur
Ook binnenin zijn er geen veranderingen. Het interieur blijft bestaan uit hard en donker kunststof, wat goedkoop oogt. Een panoramisch dak ontbreekt nog steeds, wat het geheel vrij somber maakt. Toch zitten de stoelen voldoende comfortabel en is de beenruimte achteraan royaal. De achterbank is goed geprofileerd en zacht genoeg voor langere ritten.
De koffer is nog steeds ruim, maar het volume varieert per aandrijflijn: van 430 liter bij de full hybrid (Hybrid 155), tot 517 liter bij de voorwielaangedreven mild hybrid (Mild Hybrid 140), en 456 liter bij de nieuwe 4x4 hybride LPG (Hybrid-G 150 4x4).
Simpel maar efficiënt infotainment
Zoals steeds bij Dacia is het multimediasysteem eenvoudig maar functioneel. Navigatie (Here-kaarten) is optioneel vanaf het tweede uitrustingsniveau (550 euro) en standaard op het hoogste niveau. Apple CarPlay en Android Auto zijn beschikbaar, zowel met als zonder kabel. Ook draadloos laden behoort tot de mogelijkheden.
Handige vondsten blijven de YouClip-bevestigingen (op het dashboard, bij de passagier, achteraan en in de koffer), waarop je accessoires kunt klikken zoals een smartphonehouder of bekerhouder, aangeboden via het accessoiregamma.



Rijervaring - Dacia Duster
Meer vermogen voor het hele gamma
Onder de motorkap is de hele lijn aangepakt, in lijn met wat Dacia heeft voorzien voor de Bigster. De vorige 1.0 driecilinder turbo op benzine/LPG met 101 pk is vervangen door een nieuwe 1.2 turbo met 122 pk (Eco-G 120), gekoppeld aan een manuele zesbak. Dankzij een benzinetank van 50 liter en een LPG-tank van 50 liter (onder de koffervloer) biedt deze versie tot 1.380 km officieel rijbereik.
Eén trap hoger vinden we de 1.2 mild hybrid op 48V, die nu 140 pk levert (vroeger 130 pk), nog steeds zonder zuiver elektrische rijmodus, en enkel met een manuele versnellingsbak.
Full hybrid blijft, maar is krachtiger
De full hybrid op 260 volt (voortaan Hybrid 155) krijgt ook meer vermogen en neemt de aandrijflijn van de Bigster over. De oude 1.6 met 94 pk/148 Nm wordt vervangen door een technologisch geavanceerdere 1.8 met 109 pk/172 Nm. Die beschikt over directe injectie, dubbele variabele kleptiming en een elektrische waterpomp. Hij blijft gekoppeld aan twee elektromotoren (50 pk en 20 pk). Het systeemvermogen stijgt van 141 naar 158 pk, dat via de voorwielen op de weg wordt gezet. De overbrenging verloopt via de typische transmissie met klauwkoppeling van Renault (4 versnellingen voor de verbrandingsmotor en 2 voor de elektromotor), goed voor 15 combinaties.
De bak werkt soepel bij kalme ritten, maar is minder vlot en wat schokkerig bij sportief rijden. Ondanks het extra vermogen daalt het normverbruik met 8% tot 4,6 l/100 km. Wie lichtvoetig rijdt, kan dat cijfer in de praktijk benaderen, vooral in en rond de stad. De Hybrid 155 mag voortaan ook 1.000 kg trekken, tegenover 750 kg voor de vorige Hybrid 140.
Nieuwe en unieke 4x4 hybride LPG
De Duster blijft beschikbaar met vierwielaandrijving, maar die versie is nu veel geavanceerder. Waar vroeger een eenvoudige mild hybrid benzinemotor van 130 pk met manuele bak werd ingezet, krijg je nu een complexe aandrijflijn: een 1.2 driecilinder op benzine en LPG (140 pk, mild hybrid 48V) op de vooras, gekoppeld aan een zestraps robotbak met dubbele koppeling. Op de achteras zit een elektromotor van 31 pk/87 Nm met twee versnellingen, die zorgt voor vierwielaandrijving én tijdelijk volledig elektrisch rijden mogelijk maakt. De combinatie van hybride, LPG en 4x4 is voorlopig een uniek aanbod op de markt.
In de praktijk kan deze Duster 4x4 volledig elektrisch rijden als je zeer zacht met het gaspedaal omgaat. Dan is het een achterwielaandrijver. Die elektrische fases zijn kort (maximaal een kilometer), maar herhalen zich vaak, want de kleine batterij (0,84 kWh) wordt snel opgeladen door regeneratie of de verbrandingsmotor.
Op de snelweg of bij zware belasting schakelt de achterste elektromotor volledig uit en is het enkel de 1.2 driecilinder turbomotor op benzine/LPG met 140 pk die de voorwielen aandrijft. Druk je echter het gaspedaal volledig in, dan springt de elektromotor op de achteras meteen bij. Samen leveren ze dan 154 pk, goed voor een 0-100 km/u-tijd van 10,2 seconden en vierwielaandrijving.
Wat op papier ingewikkeld klinkt, verloopt in de praktijk naadloos. De elektronica regelt de energiestromen autonoom en efficiënt, al voel je soms lichte schokken wanneer het systeem schakelt tussen elektrisch en benzine. Voor het eerst bij Dacia is deze versie ook uitgerust met schakelflippers aan het stuur. Die zijn vooral handig bij het slepen van een aanhangwagen (deze 4x4 mag tot 1.500 kg trekken) om de motorrem manueel te doseren tijdens afdalingen.
Een volwaardige terreinwagen
Omdat dit de opvallendste nieuwigheid is, hebben we vooral de nieuwe 4x4 getest, ook op uitdagend terrein: het stenige woestijnlandschap van Agafay in Marokko. En ook daar wist de Duster opnieuw te overtuigen. De vering is comfortabel en slikt zonder moeite oneffenheden van allerlei aard. Daarnaast maken de royale bodemvrijheid (22 cm) en de gunstige aan- en afrijhoeken (31° en 36°) hem verrassend capabel offroad, ondanks zijn standaard allseasonbanden die niet specifiek voor deze omstandigheden bedoeld zijn.
Daarbij helpen ook de verschillende rijmodi: de Duster 4x4 heeft een instelbare hill descent control (3 tot 30 km/u), een ‘modder/zand’-modus met permanente vierwielaandrijving tot 70 km/u waarbij de elektromotor op de achteras altijd in eerste versnelling meedraait, en een ‘Lock’-modus die het doorslippen van de wielen sterk reduceert voor maximale tractie. Voor winters gebruik is er ook een sneeuwmodus, waarbij de 4x4-aandrijving behouden blijft tot 140 km/u, met de elektromotor dan gekoppeld aan zijn tweede versnelling. En jawel, deze Duster 4x4 kan zonder morren 45 cm diep water trotseren.
Een minpuntje? Door de LPG-tank onder de koffervloer is er helaas geen plaats voor een reservewiel in deze versie. En in België is de LPG-uitrusting verplicht voorzien bij deze 4x4-hybride.



Budget - Dacia Duster
Basisprijs Dacia Duster 2026
De grootste troef van Dacia is en blijft de scherpe prijs in vergelijking met de rest van de markt. En dat blijft ook voor deze vernieuwde Duster het geval: ondanks de toegenomen prestaties zijn de prijzen (afhankelijk van het uitrustingsniveau) nauwelijks gestegen.
De basisversie op gas (Eco-G 120) blijft onder de symbolische grens van 20.000 euro: 19.690 euro in de instapuitvoering Essential. En hij is ook voordelig in gebruik, want hoewel de motor op LPG een litertje meer verbruikt dan op benzine (7,6 tegenover 6,5 l/100 km volgens de WLTP-norm), kost vloeibaar petroleumgas aan de pomp nog altijd de helft minder (€0,83/l tegenover €1,62/l voor E10-benzine op het moment van schrijven).
Prijzen van de hybride Dacia Duster 2026
Wie geen fan is van LPG en meer vermogen zoekt, kan opteren voor de mild hybrid met 140 pk op benzine. Die start vanaf 22.690 euro (in de tweede uitrusting Expression) en sprint van 0 naar 100 km/u in 9,4 seconden (tegenover 11,0 seconden voor de Eco-G 120).
De hybrid 155 zit nog steeds boven de kaap van 25.000 euro, met een instapprijs van 26.190 euro. Maar het is tegelijk de zuinigste benzineversie én de krachtigste van het gamma, met ook hier een 0-100 km/u in 9,4 seconden.
Helemaal bovenaan het aanbod vinden we de nieuwe 4x4 hybride LPG-versie (hybrid-G 150 4x4). Die lijkt op papier misschien prijzig (vanaf 28.090 euro in Expression-uitvoering), maar blijft opvallend betaalbaar in vergelijking met de (zeldzame) vierwielaangedreven SUV’s van gelijkaardig formaat bij de concurrentie.
Hoe dan ook blijven de optiepakketten bijzonder scherp geprijsd, de onderhoudsintervallen zijn ruim (om de 2 jaar of 30.000 km) en alle nieuwe motoren zijn uitgerust met een duurzame distributieketting.
Verdict - Dacia Duster
De nieuwe Duster had geen facelift nodig, maar vernieuwt zich onderhuids grondig. Alle motoren zijn herwerkt, zonder prijsverhoging in de basisversies. Het resultaat: een nog aantrekkelijkere SUV, met voor ieder wat wils. Van betaalbare LPG- of benzineversies, tot de zuinige Hybrid 155 of de unieke 4x4 Hybrid-G 150. Die combineert niet alleen drie soorten energie, maar is ook een echte avonturier, zoals we hebben ervaren in de Marokkaanse woestijn.














