François Piette

10 MEI 2005

Dacia Logan: Van juni tot december

Zelfs nu een onafhankelijke verdeler al geïmporteerde Logans verkoopt, de echte introductie in België en Luxemburg van deze goedkope berline is voorzien voor november. Zwitserland, Italië, Oostenrijk en Nederland zullen hem zien arriveren tussen oktober en december. In Spanje, Duitsland en Frankrijk daarentegen zal de verkoop reeds beginnen vanaf juni. Veiligheid De Logan wil zijn prijs als een echte troef uitspelen vermits de prijs in België tussen 7500 en 9000 euro’s zal variëren, terwijl hij toch bewoonbaar en robuust is. Het gamma dat door Renault wordt voorgesteld zal identiek zijn in alle West-Europese landen en zijn verkoopsprijs zal in principe enkel afhankelijk zijn van de belastingen en de transportkosten van elk land. Dit is zeker duurder dan in de Oost-Europese landen, maar daar zijn bepaalde comfort- en veiligheidsuitrustingen niet standaard inbegrepen. De Logan wordt standaard aangeboden met ABS, twee frontale airbags en overal hoofdsteunen. De Logan is op gebied van veiligheid zeer goed uitgerust, steunende op de technologie en expertise van Renault. Een Diesel in 2006 De motorversies zijn tijdens de lancering beperkt tot twee benzinemotoren van 1.4 L 75 pk en 1.6 L 90 pk. Een dieselversie 1.5 dCi 65 pk zal het gamma vervoegen vanaf begin 2006, gevolgd door een 1.6 L 16V 107 pk benzinemotor. De motor met 8 kleppen van de K7 familie heeft zijn strepen reeds verdiend op verscheidene toestellen van het Renault gamma. Toch werden verschillende stukken opgeofferd onder het motto ‘Design to Cost’. De beginversie van het gamma, uitgerust met de 1.4 L motor weegt daardoor minder dan een ton. Deze motor ontwikkelt 55 kW aan 5500 tr/min en heeft een koppel van 112 Nm aan 3000 tr/min. De 1.6 L motor haalt 64 kW aan 5500 tr/min en een koppel van 128 Nm aan 3000 tr/min. Deze worden gekoppeld met een mechanische vijfversnellingsbak die ook gebruikt wordt in de Laguna II en de Megane II. Op elke motorversie liggen de eerste 3 versnellingen kort bij elkaar terwijl de laatste 2 vooral dienen voor het geluid en het gebruik. De Logan haalt met de 1.6 L versie een maximale snelheid van 175 km/u en spurt in 11,5 s van 0 tot 100 km/u. Milieu Goedkoop bij de aankoop, dus moet de Logan het ook zijn in het gebruik. De onderhoudsintervallen helpen daarbij, evenals het verbruik van 6,8 L/100 km in een gemengde cyclus voor de 1.4 L versie. Deze stoot 164 g CO2/km uit. De Logan respecteert de normen van de Europese Unie op gebied van het milieu. Zelfs al werden de twee benzineversies ontwikkeld volgens de Euro 4 norm, de auto zal gecommercialiseerd worden volgens de Euro 3 norm tot januari 2006, de datum waarop de norm in voege treed. Vorige week konden we al enkele details van de Roemeense Dacia Logan laten zien. Inmiddels heeft moeder Renault de auto officieel onthuld. De door het Renault Technocentre ontwikkelde Logan valt met een lengte 4,25 meter in het zogenaamde C-segment. De auto is voornamelijk bedoelt voor markten waar de economiën nog sterk in opkomst zijn. Als eerste zal moederland Roemenië in september dit jaar met de nieuwe Logan kennismaken. Kort daarop volgen Rusland en de rest van Oost-Europa. In 2005 en 2006 zullen o.a. Midden-Oosten, China, India, Noord-Afrika en Zuid-Amerika volgen. De productie is al gestart in een volledig gemoderniseerde fabriek in Roemenië, waar vanaf 2005 ongeveer 200.000 exemplaren van de band moeten geaan rollen. Ook zijn er productiefaciliteiten in Rusland, Marokko, Iran en Colombia in aanbouw. Op sommige markten zal de auto onder merknaam Renault verschijnen. Omstreeks 2010 hoopt Renault jaarlijks 900.000 Logans te bouwens. Plannen om de auto in West-Europa te gaan verkopen zijn er voorlopig niet. Insteek bij de ontwikkeling was een zo laag mogelijke prijs. De Logan zal op de meeste markten tussen de 5000 en 8000 euro (incl. belastingen) aangeboden worden. Daarbij is volgens Renault CEO Louis Schweitzer niet beknibbled op veiligheids- en emissie-normen, de Logan voldoet aan alle eisen die de komende jaren binnen de EU gaan gelden. Een ABS-remsysteem, afkomstig van de Mégane, is bijvoorbeeld beschikbaar. De Logan staat op het B-platform, waarvan ook Renault Modus en Nissan Micra gebruik van maken. De volgende generatie Clio die begin 2005 zal verschijnen staat ook op dit platform. Onderhuids maakt de auto gebruik van veel Clio/Modus techniek. Bij de introductie zal de auto met twee aangepaste Clio-benzinemotoren geleverd worden. De 1.4 (75 pk) en 1.6 (90 pk) hebben slechts acht kleppen, maar zijn wel bestand tegen de mindere kwaliteit benzine die op sommige beoogde markten verkocht wordt. Een 65pk 1.5 dCi dieselmotor en een 107pk 1,6-liter 16-kleps benzinemotor volgen later. Ook een hatchback en stationcar zullen in de loop van 2005 aan het gamma toegevoegd worden.

Bron : Renault
Advertentie
Advertentie
Advertentie