Pierre-Benoit Sepulchre

8 AUG 2019

De dagen van te luide auto’s zijn geteld

Europa wil de normen verstrengen.

Fijn nieuws voor al wie te lijden heeft onder lawaaihinder, in de stad of op het platteland. Terwijl elektrische auto’s net worden verplicht om een minimum aan geluid te maken moeten hun evenknieën met verbrandingsmotor hun stem steeds meer temperen.

Europa werkt aan wet

In beide gevallen is een en ander het gevolg van Europese regels. Concreet wil de Unie tegen begin 2020 de maximale geluidsdruk temperen tot 74 dB, waardoor heel wat constructeurs het vocale temperament van hun meer sportieve modellen moeten minderen. Zo bevestigde de baas van de productplanning van Mercedes-AMG al dat de jongste A45 S en CLA45 S het gelag hebben moeten betalen voor deze aangekondigde verstrenging.

In het Verenigd Koninkrijk en Frankrijk zijn ondertussen de eerste radars geplaatst die het lawaai van passerende voertuigen meten, respectievelijk in Londen en Yvelines. Het is duidelijk dat motorrijders en eigenaars van sportwagens met een agressieve uitlaat worden geviseerd door dit nieuwe type radar.

Advertentie
Advertentie
Advertentie