François Piette

9 OKT 2002

De gloednieuwe Chrysler Crossfire komt in 2003 uit.

Op het autosalon van Genève in 2002 kreeg het Europese publiek voor het eerst een in serie gebouwde Chrysler Crossfire te zien. De nieuwe, opvallende sportcoupé van Chrysler, een tweezitter, komt in de herfst van 2003 op de internationale markt. Zodra de productie op volle snelheid loopt, worden er elk jaar ongeveer 20.000 exemplaren van de Crossfire gebouwd. Ongeveer 15 % daarvan zijn bestemd voor markten buiten Noord-Amerika. De Chrysler Crossfire is een lage coupé voor twee personen met een gebeeldhouwde carrosserie. Onder de motorkap gaat een V6-SOHC-motor van 3,2 liter met 18 kleppen schuil. Die krachtbron die aan een manuele zesversnellingsbak of een vijftrapsautomaat gekoppeld wordt, drijft de achterwielen aan. Met zijn lange motorkap en schuin aflopende achterkant is het zijprofiel van de Chrysler Crossfire onmiddellijk te herkennen. Onder de brede achterspatborden van de auto zijn wielen van 19” gemonteerd, terwijl de voorwielen met hun 18” iets kleiner zijn, maar nog altijd indrukwekkend blijven. Een van de opvallendste kenmerken van de Chrysler Crossfire is de centrale ruggengraat die de hele lengte van de auto volgt en zijn krachtige, gebeeldhouwde uiterlijk onderstreept. De lijn begint bij het radiatorrooster en eindigt tussen de dubbele uitlaatpijp. Die ruggengraatvorm komt ook terug op de deurgrepen en de buitenspiegels. De achterzijde van de Chrysler Crossfire die zoals die van een boot spits toe loopt, maakt een overweldigende indruk en onderstreept zijn brede achterwielen, banden en spatborden. In de achterzijde is een spoiler ingewerkt die te voorschijn komt zodra de auto 80 km/h rijdt. Het verfijnde interieur van de Chrysler Crossfire is als een dubbele cockpit opgevat en vult de carrosserie aan. De kenmerkende ruggengraat van de carrosserie is ook herkenbaar op de middenconsole, de versnellingspook en het instrumentenbord. Vanuit de bestuurdersstoel lijkt dat designelement wel van op het instrumentenbord doorheen de voorruit tot op de motorkap door te lopen. De stoelen zijn met leer bekleed en in de twee hoofdsteunen is het gevleugelde logo van Chrysler geperst. De contactschakelaar is op het instrumentenbord gemonteerd en niet op de stuurkolom. Chrysler zal de Crossfire in Duitsland bouwen, in samenwerking met Karmann, een bedrijf dat sinds vele jaren een partner van DaimlerChrysler is en dat meer dan 100 jaar ervaring in de autobouw heeft. Karmann dat in 1901 opgericht werd, is een van grootste leveranciers van de auto-industrie die een volledige dienstverlening aanbiedt.
Advertentie
Advertentie
Advertentie