Het bedrijf Axalta, dat zich specialiseert in industriële bekledingen waaronder autolakken, maakt elk jaar een wereldwijd klassement op van de kleuren die het meest worden besteld door autokopers. Daaruit blijkt dat telkens weer dezelfde kleuren in trek zijn…
Het moet frustrerend zijn voor autodesigners: ze introduceren steeds nieuwe kleurtrends, met keuzes die soms flirten met de slechte smaak, maar uiteindelijk kiezen automobilisten toch telkens weer voor dezelfde ijkpunten. Dit jaar waren wit (38 procent), zwart (19 procent), grijs (15 procent) en zilver (9 procent) weer de winnaars. Daarmee bezet wit al tien jaar lang de eerste podiumplaats.
Twee verklaringen
Hoe komt het dat wit één autokoper op drie in de wereld verleidt? Het antwoord is eenvoudig en tweeledig. Allereerst is wit vaak de standaardkleur waar je niet voor moet bijbetalen wanneer je een auto nieuw bestelt. En ten tweede is wit in hete landen de tint die het licht en dus de hitte het best weerkaatst. Daardoor geven automobilisten in warme streken van nature de voorkeur aan deze kleur.?
Vond je dit artikel interessant en wil je het laatste autonieuws meteen in je mailbox ontvangen? Schrijf je – net als meer dan 300.000 autoliefhebbers – nu gratis in via e-mail: