Dat de Ford Mondeo verdwijnt, tenzij in China dan, net als een aantal modellen van Renault en ook de Nissan GT-R, dat schreven we eerder al. Maar dat zijn niet de enige auto’s die geen opvolger krijgen in het gamma van hun respectievelijke autobouwers.
BMW i3
De BMW i3 was de eerste 100% elektrische auto van BMW, en dat al zo’n tiental jaar geleden. Door zijn hoge kost, initieel beperkte rijbereik en looks die zowel uitgesproken voor- als tegenstander had, bleef het grote succes uit. Nu BMW elektrische versies maakt van zijn ‘normale’ modellen (op de enkel als 100% elektrisch model verkrijgbare iX na dan), stopt de productie van de i3 deze zomer. Er komt waarschijnlijk wel een nieuwe i3, maar dan naar het voorbeeld van de i3 voor de Chinese markt.
Citroën Grand C4 SpaceTourer
Ooit waren monovolumes een echte hype. Ze bestonden in alle afmetingen en met vijf of zeven plaatsen, maar tegenwoordig worden ze bijzonder zeldzaam. Renault zet de Scénic en de Espace aan de deur, twee pioniers, maar ook Citroën houdt het voor bekeken met de Grand C4 SpaceTourer, als laatste van de opvolgers van het Picasso-geslacht. Wil je nu nog een zevenzits Citroën, dan moet je al minstens gaan voor een Berlingo, al wordt die tegenwoordig enkel nog met een elektrische aandrijving verkocht.
Mazda CX-3
Terwijl Citroën met de C4 SpaceTourer een segment laat vallen dat niet populair meer is, heeft Mazda… een SUV geschrapt uit zijn gamma. De compacte CX-3 wordt niet langer aangeboden in Europa, maar wel nog op andere continenten. Je zou de CX-30 kunnen zien als opvolger, maar die is wel iets groter, chiquer en moderner. Het geeft nog maar eens aan dat Mazda hogerop wil, met meer premium en geëlektrificeerde SUV’s, zoals de nieuwe CX-60.
Driedeurs Ford Fiesta
Terwijl de Mondeo helemaal verdwijnt uit het Ford-gamma, wordt het Fiesta-aanbod gehalveerd. Binnenkort is immers enkel nog de vijfdeurs variant te koop. De driedeurs versie, als één van de laatsten in het segment zonder achterdeuren, gaat immers de deur uit. En dat terwijl er vorig jaar nog een faceliftversie werd voorgesteld. Rationalisering, aangezien de vraag naar driedeurs modellen de laatste jaren sterk daalde. Jammer, want bij de sportieve uitvoeringen van de Fiesta, zoals de ST-line of de sportieve ST, zorgde het driedeurs koetswerk voor net dat tikje extra uitstraling.
Peugeot 108/Citroën C1
Elektrificatie, uitstootnormen, veiligheidsvoorschriften… autobouwers kunnen nog maar weinig geld verdienen met de autootjes uit het A-segment. Ook daar wordt het aanbod dus schaarser. Nu Toyota zijn Aygo afgevoerd heeft ten voordelen van de Aygo X, stoppen Peugeot en Citroën gewoon met de zustermodellen van de compacte japanner, de 108 en de C1. Akkoord, Citroën heeft de nog kleinere elektrische Ami in zijn gamma, maar die zien we niet meteen als een echte opvolger.