of


Nog geen account?

Dagelijkse nieuwsbrief

We brengen je dagelijks het beste autonieuws

Wekelijkse nieuwsbrief

We brengen je wekelijks het beste autonieuws


Heeft u al een account?

Audi SQ5 TFSI: muzikaler dan vroeger

Aanbod
1/9

Audi SQ5 TFSI: muzikaler dan vroeger

De vorige Audi SQ5 was er alleen met dieselmotor. Voortaan is er ook een met een muzikalere soundtrack, op benzine. Is het resultaat nog altijd even geslaagd?

Geschreven door François Piette

2 Juni 2017

Design

-

Gebruiksgemak

-

Rijervaring

-

Budget

-

Advertentie

Bij de sportieve SUV’s onderscheidde de vorige SQ5 zich van zijn soortgenoten door zijn dieselmotor. Een vreemde technische keuze van Audi, maar een die rendeerde: het model was bijzonder succesvol. In de Verenigde Staten ruilde de SQ5 zijn TDI in voor een zachtere TFSI. Voor deze jaargang begonnen de Duitsers met één regel: benzine voor iedereen. De diesel wordt pas in 2018 op onze markt verwacht.

Verhoogde S4?

Technisch lijkt dit model bijzonder hard op de Audi S4 en S5. Het kloppende hart van dit model is dus een drie liter grote V6 TFSI. Hij heeft slechts één enkele turbo, maar legt wel mooie cijfers voor: 354 pk en 500 Nm vanaf 1.370 tpm. Het geheel is gekoppeld aan een Tiptronic-automaat met acht verzetten.

Quattro über alles

Vierwielaandrijving is uiteraard standaard (met een lichte voorkeur voor de achterwielen, zoals het een sportieve auto betaamt), maar enthousiastelingen kunnen kiezen voor een sportdifferentieel op de achteras. Ten slotte is er nog adaptieve luchtvering voor de klassieke, gestuurde standaardvering.

Stijldetails

We zeiden het al eerder: de nieuwe Q5 is verre van de origineelste. Maar zo gaat dat met succesproducten: waarom veranderen? Voor deze sportversie koos Audi voor de vertrouwde details, zoals aluminium spiegelkappen, diffusor achteraan, 30 mm hogere bodemvrijheid en specifieke 20-duimsvelgen (optioneel 21 duim). Het ziet er leuk uit, maar ons springen vooral de valse uitlaatpijpen in het oog. Die vormen in de bumper? Die zijn niet echt…

Somber sportief

In het interieur lacht Audi niet met sportiviteit. Zwart van boven tot onder, enkele inzetstukken in koolstofvezels en S-opschriften moeten het potentieel van de auto in de verf zetten. Maar de afwerking is zoals steeds geweldig en de uitrusting (ook de optionele) bevat de laatste snufjes op vlak van comfort en veiligheid.

Zoete klanken

Bij het starten klinkt de V6 TFSI zijdezacht, en heeft hij verre van de ruwe klank van de oude dieselversie. In lage toeren is deze SQ5 comfortabel en veelzijdig, net zoals elke diesel. De muzikale klank van de V6 is een geweldige achtergrond.

Fluwelen duw

Actie is ook perfect mogelijk: een duw van de rechtervoet schudt de V6 wakker, die doorgaat tot boven 6.000 tpm. De duw in de rug is perfect lineair, maar wat ontdaan van sensaties. 0-100 km/u duurt op papier 5,4 seconden.

Het weggedrag is typisch Audi: gezond, veilig en efficiënt, met weinig plaats voor uitspattingen. Onze eerste test vond vooral plaats op Beierse snelwegen, dus we hopen er binnenkort in België meer over te kunnen vertellen.

Prijzen

Audi vraagt € 66.200 als basisprijs voor deze SQ5 TFSI. Maar dat zal nooit de totaalprijs zijn: probeer maar eens te weerstaan aan de luchtvering, het sportdifferentieel, het lederen interieur of andere dingen die het dagelijkse leven aan boord aangenamer maken. In het gebruik is deze versie ook duurder dan de vorige: we konden nog geen gedetailleerde verbruiksmeting doen, maar de TFSI lust een slok meer dan de oude TDI. Audi geeft ten slotte een CO2-cijfer op van 189 g/km.

Besluit

Wie wat ongerust is over het verbruik van een krachtige benzine-SUV wacht wellicht beter op de komst van de TDI. Maar deze nieuwe generatie heeft op zich al heel wat argumenten om te verleiden. Te beginnen met de motor, die muzikaler en reactiever is dan de vorige V6 TDI. De SQ5 is steeds krachtiger en efficiënter, en is een ideaal wapen om potentiële klanten af te snoepen van de Porsche Macan GTS of Jaguar F-Pace S.

François
							Piette

François Piette

Advertentie

Koop een Audi Q5 of vergelijkbare auto

Audi

Q5

27 990 €

2019

81 967 km

Hybride

245 pk

Automaat

164 g/km

date

Auto Direct

Zaventem

date

Car-Pass

Audi

Q5

33 995 €

2020

60 737 km

Hybride

367 pk

Automaat

Tweedehands

date

Dex

Hooglede

date

Car-Pass

Audi

Q5

36 990 €

2021

85 059 km

Diesel

204 pk

Automaat

171 g/km

date

D’Ieteren Mobility Center Boortmeerbeek - Volkswagen & Commercial Vehicles

Boortmeerbeek

date

Car-Pass

Audi

Q5

44 990 €

2023

48 975 km

Diesel

163 pk

Automaat

155 g/km

date

A&M Tongeren - Audi, Volkswagen & Commercial Vehicles

Tongeren

date

Car-Pass

Audi

Q5

35 495 €

2020

28 349 km

Hybride

299 pk

Automaat

54 g/km

date

Dex

Hooglede

date

Car-Pass

Audi

Q5

41 500 €

2023

83 396 km

Diesel

163 pk

Automaat

126 g/km

date

A&M Quality Used Cars Genk - Audi

Genk

date

Car-Pass

Audi

Q5

54 990 €

2024

32 570 km

Hybride

299 pk

Automaat

40 g/km

date

A&M Herent - Audi

Herent

date

Car-Pass

Audi

Q5

51 990 €

2024

16 999 km

Hybride

265 pk

Automaat

39 g/km

date

Van Mossel Sint-Niklaas - Audi

Sint-Niklaas

date

Car-Pass

Audi Approved :plus