Jean-Francois Christiaens

25 MRT 2019

Elektrische auto: zuivere lucht, onzuiver geweten?

Amnesty International waarschuwt nogmaals voor de humanitaire en ecologische kostprijs van batterijproductie. De organisatie pleit voor de oprichting van een “ethische” keten.

Nadat Amnesty International in 2016 al een onrustwekkend rapport publiceerde, waarschuwt het vandaag nogmaals voor schendingen van de mensenrechten en milieurisico’s die gepaard gaan met de productie van batterijen. Dat zijn cruciale uitdagingen aan de vooravond van de opkomst van de elektrische aandrijving in de autosector. “Het vinden van efficiënte oplossingen voor de klimaatcrisis is een absolute noodzaak en de elektrische auto vormt een belangrijk onderdeel van het antwoord. Maar zonder radicale veranderingen blijven de batterijen van deze groene voertuigen kampen met schendingen van de mensenrechten”, zo verklaart Kumi Naidoo, secretaris-generaal van Amnesty International.

Kinderarbeid

De organisatie verwijst naar de werkomstandigheden voor de mensen die kobalt moeten ontginnen in de Democratische Republiek Congo en bij de lithiumwinning in Argentinië. Meer in het algemeen ziet Amnesty International een link tussen lithium-ionbatterijen en mensenrechtenschendingen, vooral door kinderarbeid. Ook milieurisico’s kunnen het ecologische potentieel ondergraven. De meeste lithiumbatterijen worden namelijk gebouwd in China, Zuid-Korea en Japan, waar de stroomproductie nog grotendeels afhankelijk is van steenkool en andere vervuilende energiebronnen, zo beweert Amnesty.

Ethische batterij

Daarom daagt de organisatie de leiders van de elektrische auto-industrie uit om binnen de vijf jaar de eerste “volledig ethische” batterij ter wereld te bouwen. Die moet niet alleen ethisch zijn bij de extractie van de nodige mineralen of de recyclage van de batterijen zelf, maar ook bij de productie. Gelukkig is op dit vlak al een bemoedigende evolutie aan de gang, want sinds Amnesty’s eerste rapport van 2016 hebben diverse grote bedrijven zoals Apple, BMW, Daimler, Renault en batterijfabrikant Samsung SDI al de data rond hun bevoorradingsketen voor batterijen openbaar gemaakt. Amnesty International vraagt dat ook de andere spelers dit voorbeeld volgen.
Advertentie
Advertentie
Advertentie