Vandaag staat we niet enkel stil bij de race op Yas Marina zelf, maar kijken we ook naar de meest bijzondere statistieken van het seizoen. En je raadt het al: de dominante Max Verstappen (en zijn Red Bull-team) speelt een hoofdrol in deze cijfers.

1. Mercedes tweede, Ferrari baalt

Mercedes en Ferrari gingen de laatste race van 2023 in met amper vier punten verschil in het constructeurskampioenschap in het voordeel van Hamilton en Russell. Spanning die bleef duren tot in de race, want waar Leclerc en Russell sterk hadden gekwalificeerd, hinkten zowel Hamilton als Sainz verder achterop. Uiteindelijk kwam het er op neer of Pérez (Red Bull) Russell ervan kon weerhouden om op het podium te finishen, een kans die als sneeuw voor de zon verdween toen Pérez 5 seconden straftijd kreeg voor een botsing met Norris. Leclerc deed er nog alles aan om de Mexicaan een grotere voorsprong te geven, maar uiteindelijk kwam hij 1,1 seconden tekort. Ferrari eindigt dus op drie puntjes van Mercedes in het kampioenschap, en moet zich troosten met wat meer windtunneltijd voor 2024.

2. Wie blijft, wie vertrekt?


Zoals het er nu naar uitziet, blijven de meeste piloten gewoon op hun plek zitten in de Formule 1. De enige echte vraagtekens zijn Logan Sargeant en, in mindere mate, Sergio Pérez. De Mexicaan heeft zijn doel behaald om als tweede te finishen in het kampioenschap en rijdt daardoor volgend jaar waarschijnlijk gewoon weer voor Red Bull, ondanks eerdere twijfels. Voor Sargeant is de situatie minder zeker. Hij wist geen enkele keer zijn teamgenoot (Albon) te verslaan in de kwalificaties en behaalde uiteindelijk maar één puntje over heel het seizoen, waarmee hij zelfs achter invallers Liam Lawson en Daniel Ricciardo eindigt in het klassement. Williams heeft duidelijk gemaakt aan Sargeant dat hij moest presteren om binnen de sport te blijven, het valt nog te bezien of deze prestatie voldoende blijkt.

3. De dominantie van Verstappen in cijfers

Met maar liefst 19 overwinningen op één seizoen heeft Max Verstappen een niveau bereikt dat misschien nooit meer geëvenaard wordt. We zullen het even duidelijk maken in cijfers: hij is de eerste kampioen ooit die meer dan het dubbele van de punten van zijn teamgenoot heeft behaald (575 vs. 285 punten). Hij is ook de eerste F1-piloot aller tijden die meer dan 1.000 ronden heeft geleid. Moest Pérez gediskwalificeerd zijn van elke race in het seizoen, dan nog zou Verstappen het constructeurskampioenschap hebben gewonnen met 128 punten voorsprong op Mercedes! In totaal brak Verstappen dan ook maar liefst 17 records in 2023, waaronder met voorsprong die van het aantal punten voor hemzelf (575 vs. 454 voor Verstappen in 2022) en die van zijn team (860 vs. 765 voor Mercedes in 2016).

4. Een nieuwe overtreding voor de pitcrews

Tijdens de race kregen we plots te horen dat Lewis Hamilton en Pierre Gasly (Alpine) een bepaalde regel hadden overtreden tijdens de pitstops. Later kwamen daar nog Verstappen, Sargeant, Albon en Zhou Guanyou (Alfa Romeo) bij. Wat blijkt: hun pitcrews hadden hun vizier niet naar beneden gedaan tijdens de pitstops vanwege de beperkte zichtbaarheid in de nachtrace. Het is de eerste keer dat de stewards hier een opmerking om maakten, maar de teams mochten vertrekken met een waarschuwing om beter te letten op de veiligheid in de pitlane.

5. Bye bye Alfa Romeo en AlphaTauri

Na zes jaar als titelsponsor van het Sauber F1-team neemt Alfa Romeo afscheid van het Formule 1-circus. Sauber gaat vanaf 2026 in zee met Audi als een heus fabrieksteam (grappig genoeg hokte Sauber in de jaren 2000 al samen met BMW). Even leek het erop dat Alfa Romeo met Haas verder zou gaan als sponsor, maar die geruchten liggen al even stil en het Stellantis-merk heeft ook formeel afscheid genomen van de F1 met een dankwoord aan alle sponsors, piloten en stakeholders in de sport. Sauber is trouwens niet het enige team dat van naam verandert in 2024. Ook AlphaTauri, het zusterteam van Red Bull dat de kledinglijn van het bedrijf moest promoten, zal volgend jaar vermoedelijk als ‘Racing Bulls’ op de startgrid verschijnen, al zijn sponsordeals met modebedrijven Hugo Boss en Adidas nog niet uitgesloten. 

Het laatste autonieuws op de voet volgen?

Vond je dit artikel interessant en wil je het laatste autonieuws meteen in je mailbox ontvangen? Schrijf je – net als meer dan 300.000 autoliefhebbers – nu gratis in via e-mail: