1. Verstappen vs. McLaren vs. Mercedes vs. Ferrari

Waar je tot voor kort nog veilig kon inzetten op een polepositie van Verstappen, gevolgd door een race met 20 seconden voorsprong en een droge “Haha, yes!” bij het vallen van de geblokte vlag, liggen de zaken nu wel anders. Toegegeven, Verstappen trok weer aan het langste eind, maar hij moest er, net als in Canada, wel voor werken. Red Bull-teamgenoot Pérez startte pas als 11e (na een gridstraf), Norris startte vanop polepositie en de Mercedessen en Ferrari’s zaten Super Max danig op de hielen. Als het seizoen zo verdergaat, zijn wij tevreden!

2. Clashende Ferrari’s

Het circuit van Barcelona, Spanje, is er eentje dat de wagens vrij duidelijk rangschikt op volgorde van snelheid – het werd niet voor niets jarenlang gebruikt als testlocatie voor de start van het F1-seizoen. En Ferrari was duidelijk het 4e snelste team, met toch nog een 5e en 6e plek dankzij tegenvallende kwalificaties van Piastri (McLaren) en Pérez (Red Bull). Leclerc en thuisspeler Sainz kwamen echter tot een clash tijdens de race toen die eerste zijn banden probeerde te sparen en de tweede achter de Mercedessen aan wou rijden. “Ik snap dat Sainz iets wou laten zien tijdens zijn thuisrace en op het huidige punt in zijn carrière”, liet Leclerc na afloop weten. Sainz beet terug met “hij heeft altijd wel iets te klagen”... Begint de relatie te verzuren?

3. Hamiltons 198ste podium

Lewis Hamilton eindigde voor de eerste keer dit jaar nog eens op het podium, alweer zijn 198ste podiumplek in zijn carrière. Daarmee is de 7-voudige wereldkampioen in elk van zijn 18 seizoenen in de Formule 1 minstens één keer in de top 3 geëindigd, een absoluut record. Volgens Hamilton was het zijn beste race van het jaar, nadat hij het tijdens enkele vorige weekends bekloeg dat hij tijdens de kwalificaties op mysterieuze wijze enkele tienden verloor ten opzichte van teamgenoot Russell. Het was voldoende voor sommige fans om Mercedes ervan te beschuldigen Hamilton te saboteren, maar die geruchten kunnen nu naar de vuilbak worden verwezen.

4. Alpine naar een renaissance?

Alpine, dat in het begin van het seizoen nog met een tractor aan de start leek te verschijnen, heeft grote stappen gemaakt en wist voor het tweede weekend op een rij met beide piloten in de punten te eindigen. Maar dat is niet het enige waarmee het team de krantenkoppen haalde: Flavio Briatore, ex-teambaas van Renault tijdens het Crashgate-schandaal, keert terug als F1-adviseur voor CEO Luca de Meo om het Franse team terug naar de top te krijgen. Briatore stond aan het roer tijdens de kampioenschappen van Benetton (1994-1995) en Renault (2005-2006), maar werd verbannen uit de sport door zijn betrokkenheid in het Crashgate-schandaal van 2008-2009, een beslissing die later ongedaan werd gemaakt.

5. Mislukte upgrade voor RB

RB, niet te verwarren met zusterteam Red Bull, had een opvallend zwakke race in Barcelona, met een 15e plek voor Ricciardo en een 19e plek voor Tsunoda, die nog een straftijd van 5 seconden kreeg voor een snelheidsovertreding in de pitlane. Het team had echter gehoopt een stap vooruit te zetten dankzij upgrades voor de race in Spanje, maar die lijken niet te hebben gewerkt. Tot overmaat van ramp is er maar weinig tijd om te zien waar het is foutgelopen, want dit was de eerste race in een ‘triple header’, met dit weekend alweer de GP van Oostenrijk en volgende week de GP van Groot-Brittannië.