Als je 20 jaar geleden op zondagavond naar de BBC 2 zapte, is er een kans dat je Sabine Schmitz een doodgewone Ford Transit over de Nordschleife hebt zien jagen. Het doel: sneller zijn dan Jeremy Clarkson, die in het vorige seizoen 9 minuten en 59 seconden deed over een rondje Nürburgring ‘Bridge to Gantry’ in de Jaguar S-Type diesel. Uiteindelijk strandde ze op 9 seconden van het doel, maar sindsdien stond Schmitz wereldwijd bekend als de ‘koningin van de Nürburgring’, tot aan haar veel te vroege overlijden in 2021.
Ook bij Ford is dat legendarische televisiemoment blijven plakken. Volgens het merk zijn er intern heel wat mensen die al lang een nieuwe Ford Transit over de ‘Ring wilden jagen als eerbetoon. Maar er was simpelweg geen geschikte versie om een waardige rondetijd neer te zetten. Tot nu, want Ford Performance heeft de SuperVan 4.2 losgelaten op de Norschleife. Achter het stuur zat niemand minder dan Romain Dumas, de Le Mans-winnaar die ook al diverse records op Pikes Peak heeft gereden voor Ford.

9e snelste auto ooit
Dumas heeft bovendien het elektrische record op de Nürburgring Nordschleife op zijn naam staan. In 2019 haalde hij een rondetijd van 6:05,336 minuten met de Volkswagen ID.R. Of hij erin is geslaagd het record te breken met de Ford SuperVan 4.2? Niet helemaal: het elektrische superbusje reed na 6:48,393 minuten over de eindmeet. Meer dan 3 minuten sneller dan Schmitz haar poging, dus! Daarmee is de SuperVan 4.2 wel de 9e snelste auto ooit op het circuit. Zelfs sneller dan de 825 pk sterke Ford Mustang GTD…

Is dit wel een bestelwagen?
Een echt ‘busje’ kan je de Ford Transit SuperVan 4.2 natuurlijk bezwaarlijk noemen. De laadruimte is niet erg gemakkelijk toegankelijk, het nuttig laadvermogen is waarschijnlijk nihil en hij heeft zelfs geen trekhaak! Maar met een vermogen van 2.000 pk en plakkerige slickbanden was deze recordpoging niet meer dan een formaliteit. Bovendien zou het nog beter kunnen, want Ford laat vallen dat de F-150 Lightning SuperTruck ook aanwezig was op de Nürburgring… Wordt dus vervolgd!