Bert Troubleyn

17 NOV 2020

Ford wil eigen batterijen gaan maken

De nieuwe CEO van Ford denkt dat het niet verstandig is om de ontwikkeling en productie van EV-batterijen aan (Chinese) leveranciers uit te besteden.

Hoe snel kan een groot bedrijf van koers veranderen? In het geval van Ford toch verrassend rap, zo blijkt. In juli van dit jaar zijn toenmalig CEO Jim Hackett nog dat er “geen voordeel” te vinden was in het maken van eigen batterijcellen. Maar Hackett is vervangen door Jim Farley, die recent aan Reuters vertelde: “We denken na over de productie van batterijcellen. Dat lijkt me natuurlijk nu het volume [van EV’s] toeneemt”.

Ford is niet alleen, want ook Tesla 
en General Motors hebben eerder al aangekondigd hun batterijcellen zelf te zullen maken in plaats van ze door leveranciers te laten produceren. Hoewel de elektrische automarkt vandaag nog heel klein is, verwachten veel constructeurs dat zij vanaf 2025 sterk zal beginnen groeien als gevolg van overheden die verbrandingsmotoren verbannen en/of EV’s stimuleren.

In een sterk door EV’s gedomineerde markt kan het een voordeel zijn om zelf de vorm en de samenstelling te kunnen bepalen van de cellen voor batterijen in plaats van afhankelijk te zijn van het aanbod van externe leveranciers.
Advertentie
Advertentie
Advertentie