Aan het begin van dit nieuwe jaar maken autoconstructeurs de balans op van 2020. Het wordt in elk geval een jaar voor de geschiedenisboeken, met verkoopcijfers die op veel markten zijn gekelderd. De schuldige is het coronavirus, dat de hele wereld door elkaar heeft geschud en dat tientallen fabrieken heeft gedwongen om hun productie te staken terwijl de dealers wekenlang de deuren hebben moeten sluiten.
In deze sombere context lijkt één constructeur het goed te doen. Bentley zag namelijk zijn verkoopcijfers stijgen op een moment dat de meeste autobouwers het hoofd moeten bieden aan een krimp van zo’n 20 procent. De Britten hebben in 2020 namelijk 11.206 auto’s verkocht, wat 2 procent meer was dan in 2019. Beter nog: sinds het prestigemerk meer dan een eeuw geleden is opgericht heeft het nooit eerder zoveel wagens verkocht.
De Bentley-verkoopcijfers zijn vooral gestegen in China: + 48 procent (2.880 auto’s verkocht in 2020). In Zuidoost Azië en in Amerika stegen de verkoopcijfers met respectievelijk 6 en 4 procent. Dat volstond om te compenseren voor een achteruitgang van bijna 20 procent in Europa en 14 procent in het Midden-Oosten.