Wim Bervoets

13 MRT 2019

Getest: Seat Tarraco 2.0 TSI 190 4Drive, Spaanse sand cruiser

Dat de Tarraco, Seats nieuwste aanwinst in het SUV-gamma, bij ons vooral op de snelweg zal worden gereden, staat vast. Maar dat de Spanjaard ook offroad heel wat in zijn mars heeft, wilden de Spanjaarden ons koste wat het kost bewijzen.

Advertentie
Advertentie

201903131735202019seattarraco01.jpg

Sinds eind vorig jaar heeft Seat eindelijk ook zijn grote SUV te strikken: de Tarraco. Die is voor het Spaanse gamma wat de Skoda Kodiaq en Volkswagen Tiguan Allspace zijn voor de Tsjechen en Duitsers: een grote gezinsgerichte SUV, die eventueel met 4Drive kan worden besteld om aanhangers te slepen of voor uitstapjes naast de verharde wegen. Dat laatste wilde Seat ons laten zien in de Marokkaanse woestijn.

Wat is dat 4Drive-systeem ook weer?

De Spaanse benaming voor vierwielaandrijving. Omdat de Tarraco zijn basis deelt met de Kodiaq en Tiguan Allspace, maakt hij gebruik van de vierwielaandrijving die je overal in de Volkswagen-groep terugvindt. In de praktijk drijft die de voorwielen aan, tot het systeem doorslippende voorwielen opmerkt of er een specifieke rijmodus geselecteerd wordt. Dan komen de achterwielen meespelen. Tot 50 procent van het vermogen wordt naar de achteras gestuurd, maar als het echt nodig is kan het volledige vermogen zelfs even naar de achterwielen.

Wat levert dat in de praktijk op?

Een Seat Tarraco die uiterlijk niet verschilt van de voorwielaangedreven modellen, op een “4Drive”-opschrift na. De rijprofielen worden wel met twee extra modi uitgebreid: “Snow” en “Offroad”, die onderling van elkaar verschillen door de manier waarop de wielen worden geblokkeerd en het koppel wordt verdeeld, zo verzekert Seat. Alle vierwielaangedreven Tarraco’s zijn ook voorzien van een afdaalhulp.

201903131735202019seattarraco02.jpg

En naast de verharde wegen?

Daar zijn we verbaasd van wat de Tarraco allemaal kan. Natuurlijk: we moeten het eerste merk nog tegenkomen dat ons een testroute voorschotelt waar de auto in kwestie niet tegen opgewassen is. Maar als je weet dat de Spanjaarden alleen wat steviger offroadrubber monteerden en de onderkant van de auto’s beschermden tegen eventuele schade, is het resultaat de moeite.

De Tarraco raast over gravel en ploegt door het zand zonder een krimp te geven. Er zijn uiteraard genoeg dingen die hem van een “echte” offroader onderscheiden. De aan- en afrijhoeken zijn bijvoorbeeld beperkter, en de verdeling van koppel en vermogen over de wielen gebeurt volledig automatisch, waardoor de 4Drive in moeilijke situaties wat lichte bedenktijd nodig heeft. Maar dan gaat het om fracties van seconden.

Verder is het verrassend hoeveel van die hachelijke situaties de Spanjaard oplost met een uitgeschakeld esp, oordeelkundige schakelmaneuvers om de motor in het juiste toerental te houden, en het opbouwen van wat momentum. Toegegeven, dat levert geen representatieve rijtest op voor Belgische wegen, maar het toont wel aan dat deze Seat Tarraco tot veel meer in staat is dan zomaar stedelijk en snelwegasfalt vreten.

201903131735212019seattarraco03.jpg

Wat zit er onder de motorkap?

Wij reden ons woestijnavontuur met de 2.0 TSI van 190 pk, de twee liter grote benzinetopper die gekoppeld is aan de DSG-versnellingsbak met dubbele koppeling en zeven verzetten. Die komt standaard altijd met 4Drive. De turbobenzine zet met een sprint van 0-100 km/u in 8 seconden en een topsnelheid van 211 km/u correcte prestaties neer, maar overtuigde in het Saharazand vooral door zijn koppel van 320 Nm, dat al vanaf 1.500 tpm wordt vrijgegeven.

Goed om weten: de 4Drive-vierwielaandrijving biedt Seat bij de benzinemotoren niet aan op de 1.5 TSI, maar alleen op deze 2.0 TSI. Op de dieselmotoren, een 2.0 TDI van 150 en een van 190 pk, is 4Drive ofwel optioneel (op de versie van 150 pk), ofwel standaard (op de versie van 190 pk). De Tarraco schakelt in die gevallen altijd met een DSG-versnellingsbak.

201903131735232019seattarraco04.jpg

Wat moet ik verder nog weten?

Dat de Seat Tarraco met zijn lengte van 4,74 meter de grootste van het drietal uit de Volkswagen-groep is. En dat hij een zevenzitter is natuurlijk, als je tenminste de twee extra zitjes in de koffer aanstipt op de optielijst. Die zijn weliswaar alleen voorbehouden voor kinderen, wegens beperkte beenruimte en moeilijke instap.

Laat je de derde zitrij achterwege, dan doet de Tarraco met zijn 760 liter aan kofferruimte beter dan de Skoda Kodiaq. Die biedt 720 liter in vijfzitsconfiguratie. De Volkswagen Tiguan Allspace is op dat vlak dan weer de grootste, met 780 liter. In het interieur van de Seat herken je de familiebanden met de Skoda en VW ook meteen, en kiezen de Spanjaarden voor het eerst voor een tabletvorming infotainmentscherm.

201903131735222019seattarraco05.jpg

Hoeveel kost hij?

In tegenstelling tot andere Seat-modellen heeft deze Tarraco geen ‘echte’ basisversie, die bij de Spanjaarden ‘Reference’ heet. Elke Tarraco begint daarom meteen in de uitvoering ‘Style’, en dan betaal je minstens € 33.670. De standaarduitrusting is dan gelukkig wel al royaal. In die uitvoering is alleen de 2.0 TDI van 150 pk beschikbaar met 4Drive, voor een prijskaartje van € 40.310. De 2.0 TSI met 190 pk die wij reden is alleen beschikbaar in de uitvoering ‘Xcellence’. Die betaal je € 42.190. Idem voor de 2.0 TDI van 190 pk: die zet een bedrag van € 44.780 onder de streep.

Besluit?

De Seat Tarraco is meer dan zomaar een SUV voor stad en snelweg. Wie in ons land een aanhanger trekt of ’s winters door sneeuw en modder moet, hoeft daar dus geen schrik voor te hebben. Andere klanten krijgen bij de voorwielaangedreven versies evenveel moduleerbare en gezinsgerichte SUV voor hun geld. Alleen is dat door het ontbreken van een echte instapversie al meteen een stevige som geld.

201903131735232019seattarraco06.jpg

Advertentie
Advertentie
Advertentie