In tegenstelling met wat je ziet gaat het hier niet over een gewone face-lift, maar wel degelijk over een volledig nieuwe auto. Hij is een stuk lager, breder en langer als zijn voorganger en dus ziet hij er heelwat gestroomlijnder en atletische uit. Dit geldt nog meer voor de break, de Tourer, die zijn begrafenisachtige achterkant inruilt voor meer vloeiende lijnen. Break en berline delen hetzelfde platform, met een wielbasis van 2,7 meter. Hierdoor groeit de berline 2,5 cm in de lengte, maar wordt de Tourer 1,5 cm korter. Ook de spoorbreedte nam gevoelig toe, wat uiteindelijk 8 cm extra voor de schoudervrijheid oplevert. Geen problemen wat de hoofdruimte betreft, want ook al daalde het dak bij de berline met 5 mm en 3 cm bij de Tourer, de 1 cm verlaagde vloer compenseert dit ruimschoots en zorgt tevens voor een sportievere zitpositie.
Uitrusting à gogo
Vanaf nu mag het zelfs voor de dubbele meters onder ons geen probleem meer zijn om een goede rijpositie te vinden. Het stuur is nog steeds zowel in de hoogte als in de diepte regelbaar, maar ook het stuur kan in een hoek van 10° geregeld worden. Op het instrumentenbord vindt de bestuurder de nodige tellers met achtergrondverlichting met daarbij ook een schakelindicator die het verbruik beperkt door de motor in de optimale toerentallen te laten werken, terwijl de bediening van de richtingaanwijzers nu ook een tipstand heeft. De afwerking is over het algemeen goed en zelfs in de basisuitvoering is de uitrusting erg compleet. Zo krijg je een Radio-CD van 4X30 W met zes luidsprekers, een automatische airco met twee zones en elektrische ruiten vooraan en achteraan. In functie van de gekozen versie of opties kan je nog een navigatie met achteruitrijcamera toevoegen, Bleutooth telefoon, regen en lichtsensors en nog een hele resem rijhulpen waarvan het ene nog gesofistikeerder is als het andere.
Break… op dieet
Het laadvolume van de Accord gaat erop vooruit…en achteruit. Goede cijfers krijgt de berline, die met 467 liter in de goede middenmoot zit, terwijl de laaddrempel tegenover zijn voorganger met 8 cm zakt. Bovendien zijn de ontgrendelingshaken van de achterbank vanuit de koffer bereikbaar en hoef je de hoofdsteunen niet te verwijderen als je de achterbank wil neerleggen. Anders is het met de Tourer gesteld. In de gewone opstelling heb je maar 395 liter bagageruimte ter beschikking. En dat is zelfs minder als in een Clio Grandtour die 439 liter biedt maar wel 50 cm korter is. De oude Accord Tourer had 518 liter kofferruimte en een dergelijke verandering is toch wel erg radicaal. We moeten wel nog even vermelden dat onder de vloer nog een ruimte van 53 liter zit, maar al bij al…
Staffer
De Accord ziet er niet alleen gespierder uit, ook onder de carrosserie werd een en ander aangepast. Buiten het nieuwe platform, kreeg de Accord een nieuwe en nog onuitgegeven ophanging. Niet alleen dubbele driehoeken vooraan en Multi-armen achteraan, maar voor het eerst zijn op een Honda ook de dempers in serie van een interne sturing voorzien, zodat je steeds van een optimale demping kan genieten, wat de rijomstandigheden ook zijn. Als kers op de taart heeft Honda de motor lager ingeplant en de benzinetank verlaagt, waardoor het zwaartepunt 1,8 cm lager komt te liggen. Samen met de brede sporen en de stijvere koets zorgt dit voor een veel beter weggedrag als bij de voorganger, maar wel met een erg straffe demping die door sommigen wel eens als “te” kan beoordeeld worden.
Tien paarden meer
Om volop van het dynamische potentieel van het nieuwe chassis te kunnen genieten, stelt Honda een nieuwe 2.2 diesel voor, die i-DTEC genoemd wordt (vroeger i-CDTi). Hij is volledig uit aluminium en ligt dwars over de vooras. Zijn vermogen stijgt van 140 naar 150 pk terwijl het koppel van 340 Nm naar 350 Nm groeit bij nog steeds 2000omw. Prestaties en rijplezier zijn dan ook altijd aanwezig. Van 0 tot 100kmh sprint de Accord in 9,7 seconden en als top haalt hij 212 kmh. Hij wordt in serie met een partikelfilter uitgerust en verbruikt zo uitgerust gemiddeld 5,6 liter, wat in een uitstoot van 148 gr CO2 per km resulteert. De Dieselversie wordt altijd aan een manuele 6-bak gekoppeld, terwijl er ook een 5-bak automaat bestaat, maar wordt enkel voor de benzineversie gereserveerd.
Tijdens het rijden vallen vooral de uitstekende stoelen in de smaak, waarvan de laterale steun haast tot de schouders reikt. De kleine versnellingshendel laat zich snel en precies bedienen en schakelen is dan ook een plezier. De geluidsisolatie is uitstekend. Wat rijplezier betreft verschilt de motor niet zoveel van de vorige. Hij is erg lineair en geeft wat te weinig sensaties bij de acceleraties, maar tenslotte blijft een Accord toch vooral een familiale berline.