Bruno Wouters

17 JUN 2010

Horex: een veelbelovende nieuwe poging !


Horex werd opgericht in 1923, verdween een vijftigtal jaren later, maar is nu terug met een neo-retro model, uitgerust met een uiterst compacte zescilinder in V.

De grote baas, Clemens Neese, heeft na lang onderhandelen de rechten van het merk overgenomen en is er vast van overtuigd dat de naambekendheid van het merk nog altijd intact is. Ook had hij een precies idee van hoe dit exclusief model er moest uitzien. De Horex is op het gebied van zijn motor een primeur, hij heeft een cilinderinhoud van 1200cc en neemt amper evenveel plaats in als de meeste viercilinders, 43 cm³ op precies te zijn. We mogen ons verwachten aan een vermogen van 175 tot 200 pk, een koppel van meer dan 150 Nm en een tot op 250 km/u begrensde topsnelheid!

Het resultaat is een compacte machine dat ongetwijfeld over een vrijgevig koppel zal beschikken en een groot gebruiksgemak. Hij doet ook beroep op drie nokkenassen en elke cilinder is voorzien van drie kleppen.

Deze Horex is een geslaagde mengeling van klassieke onderdelen en de meest recente en geavanceerde technologieën, samen met een chassis in aluminium. De assemblage en afwerking zijn ook van uitstekende kwaliteit. We merken ook nog een aandrijfriem en originele knalpot met drie laterale uitlaten op.

Al bij al ziet dit er een veelbelovend verhaal uit, en hopelijk draait dit uit op een succes story à la “Triumph”, en geen misser zoals de “Voxan” …
 

Advertentie
Advertentie
Advertentie