François Piette

2 DEC 2009

Infiniti M: Japanner in de voetsporen van 5‑Reeks en E‑Klasse

Infiniti heeft de eerste beelden van zijn nieuwe topberline vrijgegeven. De Infiniti M zit boordevol toptechnologie en is vanaf september 2010 beschikbaar in Europa. Hoewel het nog een tijdje zal duren voor we de auto ook op onze wegen te zien krijgen, kondigt hij zich al erg concurrentieel aan.

Drie motoren

De 4,95 meter lange Infiniti M gaat de rechtstreekse concurrentie aan met de BMW 5-Reeks en de Mercedes E-Klasse. Nochtans is de motorkeuze eerder beperkt en niet te vergelijken met het gamma van de Duitse rivalen. De 3,7-liter V6-benzinemotor van 320 pk is een oude bekende en drijft elk model van het gamma aan. Daarnaast verwachten we nog een V6-dieselmotor en later komt er een hybride. Daar blijft het bij. Punt.

Vier sturende wielen

Net als de andere modellen van de constructeur kan de ‘M’ ook met vier sturende wielen uitgerust worden. Bij een automaat zorgen enkel de achterwielen voor de aandrijving. Op de benzineversie telt die automaat trouwens zeven verhoudingen. Voor het eerst kan je in een Infiniti met een schakelaar de instellingen van de auto aan je rijstijl aanpassen: normaal, ecologisch, sportief of op sneeuw.

Hyper hightech

Op technologisch vlak pakt de ‘M’ sterk uit. De afkortingen vliegen je dan ook om de oren. De ANC (Active Noise Control) vermindert ongewenste geluidsfrequenties en de LDW, LDP, DCA, IBA en FCW waken over de veiligheid. Zij waarschuwen je als je over de wegmarkering dreigt te gaan, zorgen voor een veilige afstand van je voorganger, verhogen op een intelligente manier de remdruk bij een noodstop, waarschuwen voor en vermijden ongevallen én spannen de gordel aan als systeem voelt dat het fout loopt. Uiteraard mag de BSI of dode hoek-detectie niet ontbreken.

Boslucht

Om de inzittenden te ontspannen, heeft Infiniti zijn ‘M’ van een erg bijzonder systeem voorzien. In de ‘M’ moet een frisse en gezonde lucht circuleren. Dus worden luchtvochtigheid en vervuiling voortdurend gemeten door sensoren en wordt de airco bijgestuurd. Hierdoor is de luchtsamenstelling in het interieur perfect, wat ontspannend werkt. Net als in een bos.

Michelin als copiloot

De uitstekende stereo tovert het interieur om tot een kleine concertzaal. Het navigatiesysteem met een 8-duimscherm werd ontwikkeld in samenwerking met Michelin. De aanbevolen weg, weet je wel.
 

Advertentie
Advertentie
Advertentie