François Piette

21 SEP 2015

Jaguar F‑Pace: alles over de nieuwe SUV van Jaguar

De langverwachte F-Pace werd onthuld op het salon van Frankfurt. Het is een kleine revolutie, want het gaat om de eerste SUV van het merk. Met zijn eigen stijl en technologie antwoordt de F-Pace op de Audi Q5, BMW X3 en Porsche Macan.  

Met 4,73 meter is de F-Pace één van de langste SUV’s. Hij is alleen beschikbaar met vijf plaatsen maar biedt een ruime koffer van 650 liter. Vierwielaandrijving en een automaat met acht versnellingen zijn standaard. Dit nieuwe topmodel moet de verkoop van het merk verder verhogen. Jaguar is op dat vlak erg ambitieus.

Motoren

Net als de andere modellen van het merk, gebruikt de F-Pace veel aluminium om het gewicht zo laag mogelijk te houden. Dat geeft vleugels aan de motoren en laat toe weinig CO2 uit te stoten: de instapper haalt 129 g/km. Die wordt aangedreven door de nieuwe dieselmotor uit eigen huis, een tweeliter viercilinder met 180 pk.

Jaguar biedt ook meer ‘edele’ motoren: een drieliter V6 diesel met 300 pk en een opmerkelijk koppel van 700 Nm, net als een drieliter V6 benzine met compressor (afgeleid van die uit de F-Type) in twee varianten (340 en 380 pk). Die laatste variant is voorbehouden aan de F-Pace S en onderscheidt zich door zijn diepe klank. In bepaalde markten biedt Jaguar ook een tweeliter viercilinder turbobenzine.

Vierwielaandrijving

Jaguar voorziet een selectieknop om de F-Pace aan te passen aan het terrein (Adaptive Surface Response), maar we vermoeden dat de F-Pace zich meer op zijn gemak zal voelen op het asfalt. De vierwielaandrijving is afgeleid van de F-Type AWD en volgt hetzelfde principe: het vermogen gaat vooral naar de achterwielen en tot 50 procent kan naar de voorwielen. Nog op het vlak van onderstel vermelden we de adaptieve schokdemping en het differentieel achteraan met vectoriële koppelverdeling tussen de wielen.

Technologie

Binnenin zit de F-Pace vol technologie, te beginnen met een ‘stereocamera’ voor de functies van de rijstrookassistent, automatische rem, intelligente snelheidsregelaar en verkeersbordenherkenning. We vermelden ook het head-updisplay met lasertechnologie, de aanhangerstabilisatie en de fileassistent.

Die technologie neemt steeds meer taken over van de bestuurder. Nostalgici namen al lang geleden afscheid van de kleine ronde tellers. Hier vind je achter het stuur een TFT-scherm van 12,3 duim in de plaats van de instrumenten. Op de centrale console heeft het complexe infotainmentsysteem (dat de apps van je smartphone overneemt en verbonden is met het internet) een scherm van 8 of 10,2 duim.

Advertentie
Advertentie
Advertentie