of


Nog geen account?

Dagelijkse nieuwsbrief

We brengen je dagelijks het beste autonieuws

Wekelijkse nieuwsbrief

We brengen je wekelijks het beste autonieuws


Heeft u al een account?

1/5

Keuzestress: zoveel kost de perfecte Suzuki Vitara

<p>Op zoek naar een nieuwe auto maar weet je niet waar te beginnen? Dan helpen wij je op weg bij het kiezen van de juiste motor en de juiste versie. Vandaag bekijken we een evergreen bij Suzuki: de Vitara.</p>

Geschreven door Wim Bervoets

21 Juni 2019

Advertentie

20190621153244vitara2.jpeg

Koetswerk

De Suzuki Vitara draait al een tijdje mee in het Japanse gamma. Bij zijn generatiewissel in 2015 verruilde de compacte offroader zijn koetswerk voor dat van een compacte crossover. Vorig jaar kreeg hij een discrete facelift. Aan de afmetingen veranderde dat niets: de Suzuki Vitara anno 2019 is dus nog steeds 4,18 meter lang. Daardoor is hij iets langer dan de Renault Captur (4,12 meter), de Kia Stonic (4,14 meter), Citroën C3 Aircross (4,15 meter) en de Seat Arona (4,14 meter). De Opel Crossland X is met 4,21 meter nipt langer.

Qua kofferruimte scoort de Vitara minder vergeleken met zijn concurrenten: 375 liter. Daarmee moet hij de Captur (377 liter) laten voorgaan, de C3 Aircross (410 liter), de Seat Arona (400 liter) en de Opel Crossland X (410 liter). Alleen de Kia Stonic doet met 352 liter minder. De achterbank van de Vitara is neerklapbaar en vormt een vlakke laadvloer, maar is niet verschuifbaar. De rugleuning is ook niet verstelbaar.

20190621153243vitara1.jpeg

Motor

De facelift zorgde voor twee grote wijzigingen onder de motorkap: de Vitara zwaaide zijn dieselmotoren uit, en verving zijn atmosferische 1.6 benzinemotor door de kleine 1.0 Boosterjet die we ook uit de Swift kennen. Het motoraanbod bestaat dus uit de 1.0 Boosterjet-driecilinder turbobenzine, die 112 pk sterk is, en de 1.4 Boosterjet-viercilinder turbobenzine met 140 pk.

De Vitara is met een leeggewicht van zowat 1,2 ton een relatief licht baasje, en heeft in theorie voldoende aan de 1.0 Boosterjet om zich probleemloos voort te bewegen. In de praktijk gaat onze voorkeur toch uit naar de zwaardere 1.4. Die accelereert niet alleen vlotter (0-100 km/u in 9,5 seconden en een topsnelheid van 200 km/u voor de voorwielaangedreven versie), maar is op papier amper minder zuinig en beschikt over een extra versnelling voor meer rijcomfort op de snelweg.

20190621153243vitara3.jpeg

Versnellingsbak

Dat brengt ons naadloos bij de versnellingsbak. Beide motoren zijn beschikbaar met een manuele bak of een automaat. De 1.0 Boosterjet laat je kiezen tussen een manuele vijfbak en een klassieke zestrapsautomaat (reken op een meerprijs van ongeveer € 1.200), de 1.4 Boosterjet heeft een manuele zesbak of een zestrapsautomaat (een meerprijs van ongeveer € 1.500). Laat de wat ouderwetse zestrapsautomaat links liggen en ga voor de manuele bak.

Dan is er nog de keuze tussen voor- en vierwielaandrijving. Dat laatste heet bij Suzuki ‘AllGrip’ en is beschikbaar op beide motoren. Het systeem kost € 2.000 tot € 2.500 extra, maar is wat ons betreft alleen aan te bevelen als je van plan bent om met je Vitara regelmatig aanhangers te slepen.

20190621153243vitara4.jpeg

Uitrusting

Suzuki voorziet drie uitrustingsniveaus voor zijn Vitara, en naar Japanse gewoonte een beperkte optielijst. De basisuitvoering heet Grand Luxe (vanaf € 19.799) en houdt de standaarduitrusting beperkt, met onder meer manuele airco en een radio met Bluetooth-verbinding. De uitvoering Grand Luxe+ (vanaf € 21.799) is interessanter, en voegt onder meer een cruise control en snelheidsbegrenzer toe, automatische airco, digitale radio, een achteruitrijcamera, zetelverwarming, en een dodehoekwaarschuwing op de vierwielaangedreven versies. De uitvoeringen Grand Luxe en Grand Luxe+ zijn alleen combineerbaar met de 1.0 Boosterjet.

De 1.4 Boosterjet is er alleen in de uitvoering Grand Luxe Xtra (vanaf € 25.499), en voegt een adaptieve cruise control toe, dodehoekwaarschuwing, een panoramadak, led-koplampen, automatische koplampen en een regensensor, parkeersensoren rondom, handenvrij starten en navigatie. De keuze van je uitvoering hangt dus af van de keuze van je motor. Ga je toch voor de 1.0 Boosterjet, dan is de Grand Luxe+-uitvoering de meest interessante van de twee.

De optielijst bevat onder meer nog metaalkleur (€ 520), een tweekleurige uitvoering voor zijspiegels en dak (€ 949), en nog enkele accessoirepakketten met leder, reisaccessoires, een stereo-upgrade, enzovoort. Suzuki heeft nog een uitgebreide accessoirecatalogus, maar wij zouden alleen nog metaalkleur toevoegen.

20190621153244vitara5.jpeg

Onze keuze

Suzuki Vitara 1.4 Grand Luxe Xtra 6M, met metaalkleur: € 26.019

Tweedehands? Bekijk ook onze Suzuki Vitara-zoekertjes

Wim Bervoets

Advertentie

Koop een Suzuki Vitara of vergelijkbare auto

Suzuki

Vitara

18 199 €

2020

62 806 km

Benzine

140 pk

Manueel

167 g/km

date

Autohero

Thuislevering

date

Car-Pass

Suzuki

Vitara

25 495 €

2025

10 km

Benzine

129 pk

Manueel

Tweedehands

date

Dex

Hooglede

date

-

Suzuki

Vitara

19 990 €

2022

62 177 km

Hybride

102 pk

Automaat

130 g/km

date

EVS Liège

Angleur

date

-

My Way

Suzuki

Vitara

23 990 €

Nieuw Nieuw

2025

7 306 km

Benzine

129 pk

Manueel

135 g/km

date

D’Ieteren Mobility Center Boortmeerbeek - Volkswagen & Commercial Vehicles

Boortmeerbeek

date

Car-Pass

My Way

Suzuki

Vitara

16 999 €

2019

63 374 km

Benzine

141 pk

Manueel

146 g/km

date

Kenis Turnhout

Turnhout

date

Car-Pass

Suzuki

Vitara

26 990 €

2025

7 300 km

N/A

102 pk

Automaat

0 g/km

date

Autopolis Esch

Esch-sur-Alzette

date

-

Suzuki

Vitara

24 989 €

-

4 900 km

N/A

129 pk

Manueel

0 g/km

date

Autopolis Esch

Esch-sur-Alzette

date

-

Suzuki

Vitara

16 495 €

2019

119 812 km

Benzine

111 pk

Manueel

121 g/km

date

Auto W.E.B. Beauraing

Beauraing

date

Car-Pass