François Piette

9 DEC 2008

Klantenzoeker

Met de Soul pinkt Kia duidelijk een oogje naar diegenen die er nog nooit aan dachten om een Kia te kopen. Maar dan weerklinkt toch de vraag met welke argumenten de Koreanen dit sterk willen maken.

 Als jullie de foto’s bekijken die bij deze test horen dan is het gauw duidelijk dat Kia volop de kaart van het design trekt. De stijl kan je op zijn minst origineel noemen. Hij houdt zowat het midden tussen een 4X4 en een compacte berline maar hoe dan ook kan je toch moeilijk enige gelijkenis vinden met een andere auto. Nu worden dergelijke auto’s meestal crossovers genoemd maar toch vinden we hier geen integrale aandrijving of verhoogde bodemvrijheid terug. Dit is een auto voor de gewone weg die vooral origineel wil zijn. Als we dan toch een concurrent moeten aanduiden kunnen hoogstens de Citroen Picasso of de Skoda Roomster de vergelijking doorstaan. Maar de Kia wil zich niet als een monovolume profileren maar maakt het verschil op het vlak van de modulariteit en de totale vensteroppervlakte. Eigenlijk zagen we een dergelijke approach enkel bij Dodge met zijn Nitro of de Caliber, maar dan enkele maatjes groter.

Compact

Als technische basis kreeg de Soul het nieuwe platform mee dat Kia ook voor zijn komende nieuwe modellen zal gebruiken. Met zijn 4,10 meter lengte is de Soul goed 13 centimeter korter als de Cee’d. en blijkbaar waren de ontwerpers in een vrolijke dag want met zijn compacte vormen ziet de Soul er wel erg bijzonder uit. In profiel gezien valt vooral de hoge gordellijn op met de daarop in het zwart gespoten A-,B-, en C-zuilen die de ramen erg lang laten lijken. De wielbasis kan je met 2m55 best fors noemen en belooft veel beenruimte. Achteraan omvatten de achterlichten de aparte achterklep terwijl de voorkant er wat agressiever uitziet.

Disco

Maar eerst willen we het over het interieur hebben. Ook hier pakken de Koreanen het weer  erg origineel aan maar dan enkel als je de opties van de Sport-versie even doorneemt. Deurbekleding, bovenzijde van de boordplank en stoelen worden dan uitbundig van rood voorzien. Met hun zwarte stofje is de bekleding van de City en de Sport heel wat minder extravagant maar het erin verwerkte “Soul”motief licht in het donker fluorescent op…

Als we het dan toch over originaliteit hebben willen we ook even de audio-installatie met “humeurgevoelige”-verlichting vermelden. De radio-CD offreert dadelijk USB en iPod connectie op de middenconsole maar in optie kan je voor de “Sound Sensitive Lightning “kiezen. De radio heeft dan niet alleen een uitgangsvermogen van 315 Watt maar de luidsprekers krijgen de nodige oranjerode LED’s opgeschroefd die je zo kan regelen dat ze op het ritme van de muziek oplichten. Tuning-liefhebbers zullen dit zeker kunnen appreciëren.

Net zo origineel maar veel nuttiger is de achteruitrijcamera wiens beeld in de achteruitkijkspiegel geprojecteerd wordt. Zolang je de achteruit niet hebt ingelegd is alles normaal maar eens je achteruit begint te rijden krijg je op een 3,5 duim groot schermpje te zien wat de breedhoeklens achter de auto capteert.

Rijpositie

Maar toch hadden we ook graag gezien dat de Koreaanse ingenieurs de nodige aandacht aan de meer rationele aspecten hadden besteed. De stuurkolom kan niet in de diepte geregeld worden en zorgt daardoor voor een erg onaangename stuurpositie terwijl de achterbank buiten de asymmetrische deling geen enkele regeling kent. Met een capaciteit van 340 liter blijft de bagageruimte erg ver van de Roomster of de Picasso verwijderd. Gelukkig is de ruimte achterin meer dan behoorlijk.

Geluid

Om de Soul voort te bewegen koos Kia voor twee motoren. Onze testwagen was met de 1.6 CRDI uitgerust. In tegenstelling tot de Cee’d is die enkel in zijn 115 pk-versie beschikbaar. Eigenaardig, want de lichtere Soul (1270 kg) zou ook met de 90 pk motor goed moeten presteren. Met 260 Nm koppel zijn prestaties en rijplezier gegarandeerd. In iets meer dan 11 seconden ga je van 0 tot 100 en net voor 180 kmh haal je je topsnelheid. Het kan natuurlijk aan de koets liggen, maar toch leek het erop dat de motor in de Soul wat luider weerklonk als in de Cee’d. Ecologisch gezien doet de Soul het beter als zijn uiterlijk het laat vermoeden. Met een gemiddeld verbruik van 5,2 liter en een uitstoot van 137 gr/km behoort hij tot de beteren in zijn klasse.

ESP in serie

Het weggedrag wordt door de stijve koets positief beïnvloed terwijl het seriematige ESP voor de laatste correcties zorgt. Met zes airbags, de fameuze 7 jaren garantie en een redelijke basisprijs van 15.990 euro mag de Soul zeker interessant genoemd worden.

Advertentie
Advertentie
Advertentie