Het data-analysebedrijf J.D. Power nam onlangs meer dan 90.000 nieuwe wagens onder de loep die in de Verenigde Staten zijn gekocht. En hoewel sommige vaststellingen van het bedrijf inmiddels klassiekers zijn, zitten er toch enkele verrassingen tussen…
Over het algemeen zijn de berichten over de kwaliteit van nieuwe auto’s eerder positief. Of in elk geval niet negatief. Het aantal problemen dat zich voordoet binnen de 90 dagen na aankoop van een nieuw voertuig is namelijk (zeer) licht gedaald ten opzichte van vorig jaar. Het gemiddelde ging van 194 naar 192 problemen per 100 voertuigen. Toch mooi meegenomen. Zoals zo vaak, staat opnieuw een merk van de Toyota-groep helemaal bovenaan het podium. Dit jaar is het Lexus dat de eerste plaats inneemt in het algemene klassement van J.D. Power op vlak van kwaliteit. Nissan en Hyundai maken de top drie compleet.

Audi en Volvo scoren verrassend laag!
Er zijn uiteraard ook positieve én minder positieve verrassingen. In de eerste categorie vinden we bijvoorbeeld Jaguar terug, dat tweede wordt bij de premiummerken en net naast het algemene podium eindigt. Audi daarentegen sluit de rij bij de premiummerken, vlak achter Volvo, en staat voorlaatste in het algemene klassement! Alleen Rivian, dat pas sinds vier jaar nieuwe wagens levert en dat enkel in de VS doet, doet het (nipt) nog slechter…

Schermen, “een groeiende bron van frustratie”
J.D. Power stelde ook vast dat de meeste problemen met nieuwe voertuigen verband houden met de infotainmentsystemen. “Eigenaars ondervinden steeds meer problemen met het aanraakscherm doordat daar nu ook functies op worden aangeboden die niets met audio te maken hebben, zoals de bediening van de airco, garageopeners en zelfs het openen van het handschoenkastje”, aldus J.D. Power. “Hoewel klanten grote aanraakschermen visueel aantrekkelijk vinden, zorgen ze binnen in de wagen voor een groeiende frustratie”, benadrukt Frank Hanley, senior directeur van de automobielafdeling bij het Amerikaanse bedrijf.

Welke soort motor is het meest betrouwbaar?
Tot de vaststellingen van J.D. Power behoort ook dat plug-inhybrides (PHEV) voor het eerst met meer problemen te maken kregen dan alle andere types aandrijflijnen. Daarna volgen elektrische wagens (BEV), gevolgd door hybrides en tot slot benzinewagens. Alle resultaten van het Amerikaanse bedrijf zijn gebaseerd op gegevens die uitsluitend in de VS werden verzameld, maar ze geven toch een goed beeld van de algemene toestand van de wereldwijde automarkt.