Na verschillende wendingen lijkt België een oplossing gevonden te hebben die (bijna) iedereen tevredenstelt…
Uiteindelijk zal de fiscale “stroomstoot” die Arizona wilde geven aan plug-inhybride wagens beperkt blijven tot zelfstandigen. Concreet betekent dit: iedereen met een btw- of ondernemingsnummer die als natuurlijk persoon wordt belast. Met deze beperking wil de regering niet alleen de Europese Commissie geruststellen, maar ook dealers en fleetbeheerders die tot nu toe in complete onzekerheid verkeerden. Vandaag is dat niet langer het geval, of toch bijna…

Elektrische wagens blijven interessanter voor bedrijven
Eén ding staat vast: voor bedrijven verandert er niets. Dat betekent dat wanneer een PHEV voor 2026 besteld, gehuurd of geleaset wordt, de maximale aftrekbaarheid nog steeds 75% bedraagt in 2025, 50% in 2026 en 25% in 2027. In 2028 valt die aftrekbaarheid volledig weg. Uiteraard op voorwaarde dat de wagen maximaal 50 g CO₂/km uitstoot en een batterij heeft van minstens 0,5 kWh per 100 kg voertuiggewicht. Plug-inhybrides die vanaf volgend jaar worden aangeschaft, zullen helemaal niet meer aftrekbaar zijn. Met andere woorden, elektrische wagens blijven duidelijk de voorkeur genieten voor bedrijfsvloten.

Welke aftrekbaarheid voor toekomstige PHEV’s van zelfstandigen?
Als we uitgaan van wat eerder werd voorgesteld door Arizona (zie link), dan wordt de aftrekbaarheid van een plug-inhybride die door een zelfstandige wordt aangeschaft en waarvan de CO₂-uitstoot volgens de Euro 6 e-bis norm niet meer dan 50 g/km bedraagt, berekend volgens de formule: 120% – (0,5% × g/km CO₂), met een maximum gelijk aan dat van elektrische wagens. Een PHEV kan zo in 2026 maximaal 100% fiscaal aftrekbaar zijn, en in 2027 nog 95%.
Voor een plug-inhybride waarvan de CO₂-uitstoot tussen 50 en 75 g/km ligt (volgens Euro 6 e-bis), geldt dezelfde formule van 120% – (0,5% × g/km CO₂), maar dan met een maximale aftrekbaarheid van 75% voor wagens aangeschaft in 2026 en 2027. Vanaf 2028 daalt de maximale aftrekbaarheid naar 65%, in 2029 naar 57,5% en vanaf 2030 naar 0%. Boven de 75 g/km CO₂ blijven PHEV’s beschouwd worden als “valse hybrides” en worden ze behandeld als een gelijkaardig brandstofmodel, indien beschikbaar. Is dat niet het geval, dan wordt hun officiële CO₂-uitstoot vermenigvuldigd met 2,5.

Nog lang niet alles ligt vast…
Hoewel minister Jan Jambon heeft aangekondigd dat enkel zelfstandigen zullen kunnen genieten van een gunstig fiscaal regime voor plug-inhybrides, is er nog geen definitieve wettekst gepubliceerd. Bovendien lijkt Europa nog geen goedkeuring te hebben gegeven aan dit nieuwe voorstel… Het gevolg? Er blijven nog heel wat vragen onbeantwoord, te beginnen met de ingangsdatum van deze nieuwe regeling. Het laatste woord over de fiscale aftrekbaarheid van PHEV’s in België is dus zeker nog niet gezegd…