Tussen februari en april jongstleden had de regering een wetsontwerp uitgewerkt dat de fiscale aftrekbaarheid van plug-in hybride bedrijfswagens zou verhogen. Er zouden dan wel minder PHEV-voertuigen hiervan kunnen genieten, omwille van de invoering van de Euro 6 e-bis norm waarop de autoriteiten zich hadden gebaseerd. Deze norm is namelijk veel strenger op het gebied van CO₂-uitstoot, vooral voor voertuigen die zowel een verbrandingsmotor, een batterij als een stekker hebben. Maar wat blijkt nu: uiteindelijk komt hier niets van in huis!

Europa dwingt België om terug te krabbelen
Volgens onze collega's van Fleet.be heeft Europa zich sterk verzet tegen deze nieuwe maatregel van de Belgische autoriteiten. Europa oordeelt namelijk dat dit wetsvoorstel regelrecht tegen het Europese herstelplan “Recovery and Resilience Facility (RRF)” ingaat. De sancties vanuit de Europese Unie zouden zwaar kunnen zijn! Als de regering besluit op de ingeslagen weg verder te gaan en haar nieuwe wet betreffende plug-in hybride bedrijfswagens door te duwen, zou ze tot 282 miljoen euro aan subsidies en meer dan een miljard euro aan investeringen voor groene mobiliteit kunnen verliezen! Met andere woorden, de Belgische autoriteiten zouden moeten afzien van hun onlangs geformuleerde aanpak van PHEV-voertuigen…

Wat is uiteindelijk nog de aftrekbaarheid van plug-in hybrides?
Terug naar af dus. Dit betekent dat als je nog wilt kiezen voor een PHEV als bedrijfswagen, je je moet haasten! Als ze vóór 2026 worden besteld, gehuurd of geleased, zal hun maximale aftrekbaarheid nog steeds afnemen van 75% in 2025 naar 50% in 2026 en 25% in 2027. In 2028 wordt dit helaas nul... En dan mogen ze nog maximaal 50 g CO₂/km uitstoten en moet hun batterij minimaal 0,5 kWh/100 kg van het voertuig bedragen. Veel gemakkelijker is het wat betreft plug-in hybride auto's die vanaf volgend jaar worden aangeschaft: die zullen simpelweg niet meer aftrekbaar zijn.