1. 4,74 m

Met zijn lengte van 4,74 m, zijn breedte van 1,95 m en zijn hoogte van 1,68 m is de Mazda CX-60 een van de grootste modellen ooit van het merk. Hij staat tegenover de Mazda MX-5 en 3 en net boven de Mazda CX-5 in de Europese ‘garage’ van de constructeur. Om die imposante carrosserie dynamischer te doen ogen, hebben de designers besloten de motorkap zo lang mogelijk te maken en het passagierscompartiment naar achteren te verplaatsen. Een truukje met een geslaagd visueel effect, maar het brengt ook zijn nadelen met zich mee…

2. 2,87 m

De Mazda CX-60 heeft een lange wielbasis van 2,87 m. Toch kunnen we niet zeggen dat hij over een uitzonderlijke binnenruimte beschikt. Grotere passagiers komen zelfs met hun knieën in de knel op de achterbank… Het is echter vooral de koffer die teleurstelt. Het laadvolume van de Mazda CX-60 evolueert namelijk van 570 tot 1.726 liter, wat groot lijkt op papier, maar in de praktijk is de ruimte niet zo praktisch. Die dynamische look met zijn lange motorkap heeft duidelijk zijn prijs. Gelukkig kan je, als je echt nood hebt aan meer ruimte, binnenkort kiezen voor de Mazda CX-80, de grote broer van de CX-60 met plaats aan boord voor 7 personen.

3. 12,3 inch

Hoewel hij wat binnenruimte mist ten opzichte van zijn afmetingen, heeft de CX-60 geen gebrek aan technologie of schermen aan boord. We tellen er twee: eentje achter het stuur en nog een in het midden van het dashboard, elk 12,3 inch groot. Het centrale scherm is trouwens niet aanraakgevoelig! De CX-60 maakt nog gebruik van knoppen om gemakkelijk te klimaatcontrole te bedienen, terwijl het infotainmentsysteem met een draaiknop werkt. Dat is echter wat minder handig wanneer je Android Auto of Apple CarPlay gebruikt, wat ook draadloos kan.

4. 6-cilinder-in-lijn

Er zijn twee motoren te krijgen onder de motorkap van de Mazda CX-60. Als instapmotor krijg je een mildhybride (48 V) 3,3 liter-zescilinder-in-lijn op… diesel! Die is leverbaar met twee vermogensniveaus en kan zijn 147 kW (200 pk) en 450 Nm naar de achterwielen sturen, of 187 kW (254 pk) en 550 Nm over de vier wielen van de CX-60 verdelen. In beide gevallen wordt de 6-cilinder diesel uitsluitend gekoppeld aan een 8-trapsautomaat. De eerste configuratie doet de Japanse SUV in 8,4 seconden naar 100 km/u sprinten voor een topsnelheid van 212 km/u, terwijl het verbruik slechts 5 l/100 km bedraagt, met een CO2-uitstoot van 128 g/km. De krachtigere diesel doet 7,4 seconden over dezelfde standaardsprint en topt bij 219 km/u. Ondanks zijn vierwielaandrijving haalt deze Mazda CX-60 nog steeds een WLTP-normverbruik van slechts 5,2 l/100 km, voor een CO2-uitstoot van 137 g/km.

5. 327 pk

Naast zijn dieselmotor is de CX-60 ook verkrijgbaar met een plug-inhybride aandrijflijn van Mazda. Onder de motorkap zit in dat geval een 2,5 liter-viercilinder op benzine, gekoppeld aan een krachtige elektromotor voor een totaal van 240 kW (327 pk) en 500 Nm koppel. Daarmee is het de krachtigste productiewagen ooit van Mazda! De CX-60 PHEV sprint van 0 tot 100 km/u in 5,8 seconden en haalt een topsnelheid van 200 km/u. Het is ook de eerste plug-inhybride van het Japanse merk, met een batterij van 17,8 kWh waarmee de SUV tot 63 km volledig elektrisch kan rijden.

6. 1.980 kg

Met zijn gewicht van 1.980 kg is de CX-60 PHEV nu niet meteen een pluimgewicht. Gelukkig hebben de ingenieurs van Mazda uitstekend werk geleverd om deze zware SUV toch een GT-achtig rijgedrag te geven. Hij is wat zwaarvoetig, maar biedt nog steeds voldoende rijplezier. De koets is mooi in evenwicht en helt niet al te veel over in de bochten, die je vlot aaneen kan rijgen dankzij zijn kinematische koetswerkcontrole (KPC). En hoewel niet elke imperfectie van het asfalt wordt weggefilterd, is het wel aangenaam stil aan boord. De diesels zijn iets lichter en wegen respectievelijk 1,82 ton en 1,87 ton. Een verschil van een dikke honderd kilo op papier, maar qua rijgedrag heeft het niet zo’n grote impact.

7. 50.090 euro

De Belgische prijs van de Mazda CX-60 begint tegenwoordig bij 50.090 euro voor de 6-cilinder-in-lijn diesel van 200 pk. Dat is 3.600 euro minder dan een equivalente PHEV-versie. Om te genieten van de 54 extra pk’s en de vierwielaandrijving van de krachtigere dieselmotor, moet je ook een uitrustingsniveau hoger gaan, wat een vanafprijs van 55.090 euro oplevert. Dat is dan weer slechts 100 euro minder dan een equivalente CX-60 plug-inhybride. Die kan je wel vanaf de eerste uitvoering krijgen, voor een vanafprijs van 53.690 euro.