Mercedes-AMG nodigde ons onlangs uit voor de ‘AMGonTrack Experience’ op Circuit Zolder, een jaarlijks event voor dealers, klanten en potentiële klanten om het sportieve gamma van het Duitse merk te ontdekken op een manier die simpelweg niet mogelijk is op de openbare weg. Naast enkele heftige sensaties keerden we ook terug met het gevoel dat sommige ‘oude’ manieren van werken, misschien wel de beste zijn...

Mercedes-AMG is niet het enige merk dat trackdays en circuitervaringen organiseert voor zijn klanten, ook BMW M staat erom bekend af en toe het Limburgse circuit af te huren om er zijn gamma aan sportmodellen op los te laten, net als Porsche, al zijn die events nog net dat beetje exclusiever. Over de kostprijs wordt niet gecommuniceerd, maar meestal nodigen dealers hun klanten uit om ze over de streep te trekken of om ze te overtuigen te upgraden naar een nieuwer model.

Het hele gamma klaar voor actie

Als kennismaking van het huidige AMG-gamma kan deze Experience in ieder geval tellen. Alles van de A-Klasse tot de AMG GT staat klaar in de paddock van Zolder om uitgeprobeerd te worden, inclusief de nieuwe hybride E Performance-modellen (AMG C 63 S E Performance, AMG GT 4-Door 63 S E Performance) en de AMG-versies van de EQE en EQS. Zelfs de nog maar net vernieuwde G-Klasse, die door AMG is ontwikkeld, mag zijn kunnen tonen op de kleine offroadpiste naast het circuit.

En hoewel de ervaring is opgezet om toegankelijk genoeg te zijn voor beginnende circuitrijders, met een pace car die een treintje rond de piste leidt aan het tempo van de traagste in de rij, bewijst Zolder toch nog maar eens hoeveel uitdagender circuitrijden is dan een sportieve rijstijl op de openbare weg. De remmen van de twee AMG CLE 53’s lieten het na verloop van tijd afweten... net als onze maag. De kans om als copiloot in een Mercedes-AMG GT4-racewagen in te stappen, lieten we dan ook schieten om onze lunch geen tweede keer te leren kennen.

Korte indrukken, van A tot GT

Een volwaardige rijervaring van de diverse AMG-modellen kunnen we niet bieden, maar we hebben wel enkele eerste (of tweede) indrukken kunnen verzamelen. De A 45 blijft een raket op zakformaat, met een speelse balans waarvoor je best moet kunnen sturen om er het maximale uit te halen. De C 43 is misschien wel de beste middenmoot tussen dagelijks comfort en circuitpotentieel. De C 63 S E Performance voelt niet heel erg anders (of beter) aan, maar trekt wel sneller op en leunt harder op zijn banden door het hogere gewicht.

De AMG GT 4-Door 63 S E Performance is dan weer pure waanzin met zijn 843 pk sterke aandrijflijn. Zelfs op het circuit is dat te veel, maar leuk is het zeker. En natuurlijk zorgt de AMG GT Coupé voor de meest pure sportwagensensaties, maar je moet er ook goed mee kunnen omgaan, want hoe sneller je gaat, hoe intimiderender het wordt. Tenslotte is er nog de G-Klasse, waarvan de limieten veel verder liggen dan wat je zelf aandurft, en die ongelooflijk begeerlijk blijft als ultieme daily driver.

Onvergetelijke ervaring voor klanten

Tijdens de rit terug naar huis, met heel wat tijd om na te denken dankzij de files rond Brussel, dwaalden onze gedachten niet af naar de prestaties van deze Duitse bolides, maar wel naar deze manier van klantenbinding. In tijden van online verkoop, flagship stores zonder demowagens ter plaatse en, ja, ook elektrificatie, kunnen we soms vergeten welke voordelen het klassieke contact met een dealer kan hebben.

Iemand die je met voor- en toenaam kent, die weet van welk soort auto’s jij houdt en die je een plezier kan doen door je uit te nodigen op dit soort events – met natuurlijk de hoop dat je een bestelling plaatst voor een model dat indruk op je heeft gemaakt. Niet elk merk kan dit op dezelfde manier doen als Mercedes-AMG (en niet elke klant heeft het budget om in deze segmenten te shoppen), maar we hopen alvast dat deze manier van een band creëren met je favoriete merk niet verloren gaat. En, eerlijk is eerlijk, speelt het opwindende geluid van een dikke V8 daar ook in mee. Maar dat is een ander verhaal...